Film1 spreekt regisseur George Miller over Mad Max: Fury Road


Regisseur George Miller naast Tom Hardy

Dertig jaar nadat regisseur George Miller zijn derde Mad Max-film maakte, brengt de veteraan zijn apocalyptische held terug. In Mad Max: Fury Road neemt Tom Hardy het stokje over van Mel Gibson. Nog voordat het resultaat een groot succes bleek te zijn bij pers en publiek, sprak Film1 met Miller over deze glorieuze comeback van Max.

Waarom duurde het zo lang voordat er een vierde deel kwam?
"Omdat ik het in eerste instantie helemaal niet van plan was. Maar het idee kwam in mijn hoofd op, en bleef daar maar zitten. Het ging maar niet weg, en groeide en groeide. En op een dag, twaalf jaar geleden, zei ik tegen mijn vrouw en mijn vaste producent: we gaan er nog eentje maken."

Eigenlijk is de film één lange achtervolging. Hoe geef je die vorm?
"Door alles heel goed voor te bereiden. We hadden eigenlijk geen echt script, maar meer een schetsboek met meer dan 30.000 storyboards. En ik wilde alles echt draaien, zonder onnodige cgi: zeven maanden in de woestijn, in het echte zand, met echte auto's. Er ging geen dag voorbij dat ik niet dacht: ik ben eigenlijk gek dat ik het doe."

Hoe past dit vierde deel eigenlijk in de serie? Is het een prequel, een sequel, een reboot?
"Als er een labeltje op wilt plakken, denk ik dat deze zich na Thunderdome afspeelt. Maar alle films zijn eigenlijk bedoeld als losse episodes uit het leven van Max. Wij brengen elke film een bezoek aan die apocalyptische wereld. Maar ik schrijf ze nooit met het idee dat we heel chronologisch gaan zien hoe het verder gaat met Max."

Trailer van Mad Max: Fury Road

De muziek van Nederlandse componist Junkie XL speelt een cruciale rol. Hoe verliep jullie samenwerking?
"Bij de eerste ontmoeting zei hij direct: 'If it ain't Dutch, it ain't much'. Hij is ontzettend intelligent en weet heel veel van alle soorten muziek: van pop tot klassiek. Ik heb in mijn leven met heel veel geweldige componisten mogen werken. Maar Toto, zoals ik hem noemde, heeft mij ook heel veel kunnen leren over muziekstructuur en sound design - twee dingen die ik voorheen nooit heb gesnapt. We hadden een klik omdat ik mijn films ook componeer als een muziekstuk. Een film bestaat ook uit allerlei klanken en akkoorden die uiteindelijk samen een symfonie vormen."

Een bizarre rol is weggelegd voor de gitaarspeler die de strijd op een rollend podium begeleidt. Hoe kwam u op dat idee?
"Het is eigenlijk heel logisch: er zijn altijd al muzikanten op het slagveld aanwezig geweest om de strijd muzikaal te begeleiden. Op die manier werden op het slagveld ook signalen doorgegeven. Ik vroeg me af hoe dat er in de toekomst uit zou zien, als zo'n muzikant zich op een rijdende oorlogswagen zou bevinden. Iets met veel speakers, veel drummers en een gitarist die de boel flink opzweept. En als hij er dan toch staat, moet hij ook een rol krijgen als wapen - op zo'n manier groeien heel veel scènes uit een idee dat ik heb."

Uw vrouw heeft de film gemonteerd. Had u een speciale reden om haar te vragen?
"Ik wilde dat Fury Road er anders uit zou zien dan de gemiddelde actiefilm. En die worden toch doorgaans gemaakt door mannen. 'Mijn belangrijkste taak in het hele proces is dat je jezelf niet teveel beschaamt', zei de ze hele tijd. Het was een enorm karwei: we hadden 450 uur aan materiaal waar we uit konden kiezen. Uiteindelijk zijn we zesduizend uur aan het monteren geweest. Ze was heel streng: er mocht geen enkele herhaling in de film zitten."



Wat was de moeilijkste scène om te draaien?
"De scène waarvan ik nooit had verwacht dat we die daadwerkelijk in deze vorm konden doen, was die met de poolstokken. Ik dacht echt dat we daarvoor onze toevlucht moesten nemen tot cgi. Maar op een dag keek ik op de set in de verte en zag daar aan de horizon acht wagens met poolstokken en mannen er op, aan komen rijden. Het was vooral mijn angst dat het niet veilig zou zijn. Maar uiteindelijk heeft ook Tom Hardy helemaal zelf die scène gedraaid."

U heeft bewust gekozen om de film in 2D in plaats van 3D te draaien. Waarom?
"Ik heb geen principiële bezwaren tegen 3D. Maar er is best veel publiek dat er toch hoofdpijn van krijgt of misselijk wordt: je laat je ogen iets doen dat eigenlijk niet natuurlijk is."

Denkt u over een vijfde film?
"Dat is alsof je een vrouw na een zware bevalling vraagt: wanneer komt de volgende? Ik moet eerst echt even bijkomen van deze trip. Maar de karakters zitten allemaal in mijn hoofd en leiden een heel eigen leven. De terugkeer naar de wereld van Max smaakte zeker naar meer." (Mad Max: The Wasteland is inmiddels aangekondigd, red.)

Wat vond Mel Gibson eigenlijk van dit nieuwe deel?
"Jazeker, hij was op de wereldpremière in Los Angeles aanwezig. Ik zat zelfs naast hem, en Tom Hardy zat achter ons. Ik had Mel heel lang niet gezien, dus het was best een emotioneel moment: wat hij de afgelopen jaren allemaal heeft meegemaakt, heeft mij erg aangegrepen, want ik weet dat het een goed mens is. Mel kan niet liegen, dus ik wist dat hij eerlijk zou gaan zeggen wat hij van de film vond. Maar hij moest lachen op de juiste momenten, die aanstekelijke lach die ik me van vroeger herinnerde. En hij porde me af en toe van enthousiasme in mijn ribben. En toen hij me naderhand een compliment gaf, sloeg Tom Hardy van achter zijn armen om ons heen. Dat was een heel bijzonder moment."



Mad Max: Fury Road is vanaf zaterdag 17 juni te zien bij Film1