Filmliefde - Marcel Visbeen

  • The General

    Wat is de grappigste film die je kent?

    The General van Buster Keaton uit 1927. Hoe vaak ik die film ook zie, hij blijft leuk. Het knappe aan deze komedie is dat Keaton je als kijker kan doen geloven dat het hem allemaal maar overkomt, terwijl je tegelijk vermoedt dat hij de zaken als regisseur volkomen onder controle heeft. En dan heb je nog het simpele feit dat The General nu bijna tachtig jaar geleden is gemaakt maar nog steeds leuk is. Dat is uitzonderlijk.
  • Lone Star

    Welke film heeft je diep ontroerd?

    Lone Star van John Sayles. Een film die om te beginnen goed gemaakt is qua verhaal en acteerwerk. Maar voor mij is óók het moment waarop ik een film zie erg belangrijk. Lone Star zag ik kort nadat mijn vader was overleden. De film gaat heel erg over vader-zoon relaties en op dat moment had ik heel erg het gevoel dat John Sayles precies wist waar ik doorheen ging. Daardoor is die film me erg bijgebleven.
  • Carmen

    Welke film associeer jij met verliefdheid?

    Carmen van Carlos Saura. Op de eerste plaats vanwege het fatale liefdesverhaal dat in twee lagen wordt verteld. Verder zag ik die film samen met mijn eerste echte vriendin, dat was ook fijn. Later heb ik met haar ook nog eens een dansvoorstelling gezien in Carré waarin de hele cast van de film optrad. Daar waren ook grote namen bij zoals Paco de Lucia. Ik herinner me dat het als een schok kwam toen ik twee jaar geleden in de krant lag dat hoofdrolspeler Antonio Gades was overleden. Het heeft in Nederland maar weinig losgemaakt, maar mij deed het heel veel en dat had zeker met die film te maken.
  • Tarzan and the Leopard Woman

    Wat is de engste film die je kent?

    De enige film waar ik ooit nachtmerries van heb gehad was Tarzan and the Leopard Woman. Ik zal een jaar of tien zijn geweest. Het was zo'n ouwe film uit 1946 met Johnny Weissmuller en Brenda Joyce. Objectief gezien zal hij niet zo eng zijn geweest, maar zoals ik al zei: de enige film waar ik ooit nachtmerries van heb gehad.
  • Monty Python and the Holy Grail

    Wat is de beste actiefilm die je kent?

    De eerste film die bij me opkwam was Monty Python and The Holy Grail. Dat vond ik eigenlijk wel een leuke actiefilm. Maar toen dacht ik aan Twelve Monkeys van Terry Gilliam, die heeft in elk geval Bruce Willis als hoofdrolspeler. Ik ben bang dat ik alleen van actiefilms houd als ze niet alleen maar actie bieden, maar ook een extra andere laag hebben. Er moet toch iets van diepgang inzitten, vrees ik. Ik kijk ook actiefilms zonder die diepere laag en hoewel dat ook heel leuk kan zijn, ben ik die films tien minuten nadat ze zijn afgelopen alweer vergeten.
  • The Hustler

    Wat is de beste film die je kent?

    Deze vraag is eigenlijk niet te doen. Dit mag je mensen eigenlijk niet vragen, vind ik! Maar goed, als ik dan toch moet kiezen: The Hustler van Robbert Rossen uit 1961. Waarom? Omdat hij me raakt! Eigenlijk is dat motivatie genoeg. Er zit zoveel in dat verhaal wat me raakt, maar het is moeilijk uit te leggen. Eigenlijk gaat de film over de keuzes die je als mens maakt. Ga je voor ambitie of kies je voort je gevoel? Paul Newman kiest voor zijn ambitie en offert zijn gevoel en zijn meisje daaraan op. En dat blijkt niet de goede keuze. Los daarvan vind ik Paul Newman wild aantrekkelijk in deze film. En dat terwijl ik toch heel erg hetero ben. Maar hij straalt zoveel passie uit: dat is besmettelijk.
  • Wat was jouw mooiste filmervaring?

    Bij maken van een film, of het nou een korte of een lange is, heb ik altijd wel een keer zo'n moment dat ik besef: dit heb ik ooit verzonnen en nu is het er opeens. Soms gebeurt het op de set en soms pas in montage. Maar elke keer is het er opeens, dat kippenvelmoment.
  • Goodfellas

    Welke filmscène heeft op jou diepe indruk gemaakt?

    Het is een sequentie uit Goodfellas die goed genoeg is om als korte film op zichzelf te staan. Het gaat om de dag dat Henry Hill (Ray Liotta) zal worden opgepakt. Een hele hectische, snelle, scherp gesneden sequentie, met veel muziek. Elke keer als ik het de afgelopen jaren niet meer zag zitten, ging ik daarnaar kijken en dan trok die scène me altijd weer uit de drek. Als ik die scène zag, dacht ik: het moet toch film zijn.
  • Wat is de eerste film die je je kunt herinneren?

    Ik weet nog dat toen ik klein was mijn vader 16 millimeter films voor me huurde. Volgens mij was de eerste die ik me kan herinneren een slapstickfilm van Lupino Lane: Sword Points, uit 1928. Het ging over drie musketiers, en er zaten heel veel degengevechten in de film. Wat me nog bijstaat, is dat die musketiers steeds weer in de luikjes van de lambrisering verdwenen en dan op een andere plek weer tevoorschijn kwamen. Ik weet nog dat ik er wild enthousiast over was! Mijn vader heeft hem dan ook meerdere keren voor me gehuurd.
  • Spetters

    Wat is je favoriete Nederlandse film?

    Spetters van Paul Verhoeven. Ten eerste had ik er de juiste leeftijd voor: ik was een jaar of 14, 15 toen de film uitkwam. Later ben ik film- en tv-wetenschappen gaan studeren in Utrecht en ben ik afgestudeerd op de films van Verhoeven. Zeker Spetters heb ik erg goed bestudeerd: vakmatig heb ik er veel van geleerd. Maar ik heb me er ook over verbaasd dat deze film in Nederland zoveel heeft losgemaakt. Mensen zien het als een platte film, maar in de thematiek zie ik een mooi verhaal over opportunisme. Niks menselijks is de mensen in deze film vreemd. Renée Soutendijks personage kiest eerst voor de ridder op de witte motor, maar eindigt met Maarten Spanjer in een frietkot. Niet uit idealisme, maar omdat het haar de beste kansen op een toekomst biedt. Zo gaat het met veel mensen: niet alle oplossingen om iets van het leven te maken zijn zo glamourvol of nobel als mensen graag in films zien. Van mij zouden er meer films gemaakt mogen worden over hoe mensen werkelijk in elkaar steken.
  • Malèna

    Van welke film had jij zelf de hoofdrol willen spelen of de regie willen doen?

    Ik had het jongetje willen spelen dat de hoofdrol heeft in Malena. Omdat Monica Bellucci de rol van Malena speelt, dat spreekt voor zich! Sowieso zou ik graag films maken in de stijl van Giuseppe Tornatore. In films als Malena en Cinema Paradiso durft hij zo lekker pathetisch te zijn. Dat vind ik héérlijk! Ik zou heel graag ook dat soort films maken, maar in Nederland krijg je die niet gefinancierd.
Marcel Visbeen werd getipt door Ricky Koole
  • Reacties (0)  
    Er zijn nog geen reacties.

    Geef jouw mening


    Reageer