Filmliefde - Willem Nijholt

  • Pietje Bell

    Wat is de grappigste film die je kent?

    Ik kijk eigenlijk geen films van na de jaren veertig, vijftig. De golden age van Hollywood. Daarna hield het een beetje op, voor mij althans. Maar mee werken aan de komedie Pietje Bell van Maria Peters is mij uitstekend bevallen. Zij houdt van acteur en durft continuïteit in scenes te houden. Niet van dat knip- en plakwerk, van die snelle montages. Daar heb ik niets mee.
  • Gone with the Wind

    Welke film heeft je diep ontroerd?

    Ik vind Gone with the Wind nog steeds één van de mooiste films ooit gemaakt. Een historische film over pieken in liefde en oorlog. Een film uit de tijd dat films nog gemaakt werden in drie, vier weken tijd. De tijd dat acteur nog de ruimte kregen om te spélen, om voor hun personages te denken en te voelen. Tegenwoordig zijn acteurs vooral overgeleverd aan het knip- en plakwerk van de studio's. En de trucages die later worden toegevoegd.
  • Gone with the Wind

    Welke film associeer jij met verliefdheid?

    Gone with the Wind is de mooiste film die ooit over de liefde is gemaakt.
  • Wat is de engste film die je kent?

    Ik ben dol op film noir. En dan vooral op de film noir Americain. Met lange scenes, waarin acteurs de kans kregen om hun rol echt úit te spelen. Zoals Touch of Evil van Orson Welles. Of The Maltese Falcon van John Huston.
  • The Adventures of Robin Hood

    Wat is de beste actiefilm die je kent?

    Ik hou enorm van oude films met 'swashbuckling': van die echte schermgevechten. Dat zie je tegenwoordig nooit meer, dat kunnen acteurs niet meer. Errol Flynn kon dat zo goed in die oude Robin Hood-films. Met van die lange takes waarbij veel over tafels werd gesprongen en kaarsen en meubels om ver werden gegooid terwijl ze maar dóórvochten! Niet zo'n nepgevecht waarbij met één houw een hand wordt afgehakt en je daarna een enorme plas bloed te zien krijgt.
  • Citizen Kane

    Wat is de beste film die je kent?

    Eén van de allermooiste films aller tijden is en blijft Citizen Kane van Orson Welles. Gemaakt in de tijd dat mensen nog films maakten met hun hart, in plaats van met de computer en allemaal trucages. Zwartwit, maar heeft nog niets aan kracht ingeboet. En het verhaal is nog steeds maatschappelijk zeer relevant.
  • Sonny Boy

    Wat was jouw mooiste filmervaring?

    Ik vind het heel mooi dat ik mee mag spelen in Sonny Boy. Ik ben van oorsprong acteur, maar dat is door al mijn musicalwerk en mijn optredens in televisieprogramma's wat op de achtergrond geraakt. Als oude man van 75 doe je ook geen grote theatertournees meer. Dus dan is het een uitkomst om een prachtige kleine filmrol als deze in de schoot geworpen te krijgen. Ik speel een joodse man die de hoofdpersonen onderdak biedt als ze het moeilijk hebben. Maar mede daardoor wordt mijn personage uiteindelijk afgevoerd naar Auschwitz. Het is geen grote rol, maar hij is groot genoeg om toch een mooi karakter neer te kunnen zetten.
  • Sonny Boy

    Welke filmscène heeft op jou diepe indruk gemaakt?

    Ik denk dat de scene in Sonny Boy waarin Sam, mijn personage, op de vrachtwagen wordt gesmeten om naar Auschwitz te worden afgevoerd een heel heftig moment gaat worden.
  • The Adventures of Robin Hood

    Wat is de eerste film die je je kunt herinneren?

    Het zou heel goed iets met Errol Flynn geweest kunnen zijn, The Adventures of Robin Hood of zo. Maar dat durf ik echt niet meer te zeggen. De herinneringen aan mijn jeugd hebben maar weinig met film te maken.
  • Wat is je favoriete Nederlandse film?

    Ik heb in mijn leven eigenlijk veel te weinig Nederlandse films gezien om daarover te kunnen oordelen. Je komt snel bij een paar grote gevestigde namen uit. Ik vind Frans Weisz een erg goede regisseur. Met hem heb ik samen Havinck, Hoogste Tijd, Op Afbetaling en Bij nader inzien gemaakt. Je kan van hem zeggen wat je wilt, maar hij maakt altijd boeiende films. Hij houdt van zijn acteurs. Dat is iets dat je niet van alle Nederlandse filmers kan zeggen.
  • Van welke film had jij zelf de hoofdrol willen spelen of de regie willen doen?

    Ik heb een enorme hekel aan het doen van audities. Twee jaar geleden had ik eindelijk een prachtige rol te pakken in een VPRO-film, Onder de tafel. Over een vader met het syndroom van Korsakov die zijn eigen zoon niet meer herkent. Een prachtige rol, ik was erg blij dat ik die mocht spelen. Alle draaidagen waren ingepland. Maar toen werd ik opeens van het project afgesodemieterd. Omdat de VPRO mij niet wilde. Ik voelde me enorm geschoffeerd. Zo kan dat dus in Nederland. Maar verder ben ik beschikbaar, mensen! Ik ben wel 75, maar zie er nog prima uit. En wil bijna alles aanpakken dat mij wordt aangeboden!

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties.

Geef jouw mening

Reageer 
Registreren Inloggen