When Marnie Was There

When Marnie Was There (2014)

Film1
7.7 / 10
10
Pers
77% 12
Mijn cijfer
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Genre: Animatie, Drama
Regie: Hiromasa Yonebayashi
Cast: Sara Takatsuki, Kasumi Arimura, meer »
Lengte: 103 minuten
Land: Japan
Taal: Japans

Japanse animatiefilm van de maker van Arrietty over een eenzaam jong meisje dat bevriend raakt met Marnie, een geest

Op jonge leeftijd verliest de introverte Anna haar ouders en wordt ze geadopteerd. Wanneer haar astma verslechtert stuurt Anna's adoptiemoeder haar naar een gezin, de Oiwa's, die in een klein dorpje dicht bij de zee wonen. Voor Anna betekent dit het begin van een zomer vol avontuur, die begint bij haar ontdekking van een huisje in een moeras. Hoewel de dorpsbewoners beweren dat het huisje al lang onbewoond is, ontmoet Anna daar een mysterieus meisje: Marnie.

Na het vertrek van de iconische animatieregisseur Hayao Miyazaki konidgde Studio Ghibli aan een hiatus in te lassen. When Marnie Was There is daarmee voorlopig de laatste Ghibli-film.



  • Pers - 77%  
    90

    Biedt hoop voor de toekomst van Ghibli

    "De dialoog is soms te melodramatisch, maar zoals altijd bij Ghibli zijn het de details die je aangrijpen. Anna die door het water rent en met een voet bijna te diep gaat: prachtig getekend. Haar woordeloze vriendschap met de oude visser Toichi. Dat ene woordje dat Anna gebruikt wanneer haar adoptiemoeder haar weer komt ophalen..."

    Barend de Voogd - Nu.nl
    80

    Bitterzoet en ontroerend

    "Een meesterwerk is het niet; daarvoor is het scenario iets te onevenwichtig en soms te sentimenteel. Maar Yonebayashi heeft een zeer persoonlijke, ontroerende en gaaf geanimeerde vertelling afgeleverd, zo bitterzoet als de wals waar Anna en Marnie samen op dansen."

    Kevin Toma - De Volkskrant
    80

    Een waardige afsluiter en een mooie nieuwe start

    "When Marnie Was There is vooral een coming-of-age-drama. Soms iets te sentimenteel, met name wanneer de orkestrale score van Takatsugi Murmatsu de emoties die toch al overdadig benoemd worden, nog eens kracht bijzet (dan missen we toch het zelfvertrouwen van Miyazaki die nooit zo opzichtig zijn publiek stuurde), maar wat vooral bijblijft zijn subtiliteiten als de veranderende lichaamstaal van Anna, natuurlijk en met veel oog voor detail geanimeerd."

    Julius Koetsier - Schokkend Nieuws
    80

    Einde van Ghibli-tijdperk

    "Weinig dingen zijn zo typerend voor de animatiecarrière van Miyazaki - en zo moeilijk te animeren - als de wind. En ook in de bewegingen van personages betoont Yonebayashi zich een knappe leerling: lichaamshouding, manier van lopen, een aarzeling hier, een blik daar, vertellen ons - veel meer dan woorden - wat personages denken en hoe ze zich voelen, met die wonderlijke combinatie van subtiliteit en nadrukkelijkheid die cinema alleen met de abstrahering door animatie kan bereiken."

    Kees Driessen - De Filmkrant
    80

    Geestelijke vriendschap

    "Helaas wordt voor de toekomst van Ghibli gevreesd. (...) Toch zal deze animatiefilm in Europa een goede kans maken. Mede door de Europese feel die overgenomen is uit het boek waarop Marnie gebaseerd is: een spookvertelling van Joan G. Robinson."

    Ralph Evers - Indebioscoop.com
    80

    Niet dezelfde nagie als Miyazaki

    "Yonebayashi heeft een eerlijke en ontroerende film gemaakt die een groot publiek heel blij kan maken."

    Esca van Blarikom - Cinemagazine
    80

    Oprechte tranen van zieke heldin in magische wereld

    "When Marnie Was There is veel sterker dan Yonebayashi's kaboutertjesfilm Arrietty uit 2010, die zo sereen voortkabbelde dat slaappillen verder overbodig waren. (...) Niets nieuws of verfrissends, maar hiermee kan Ghibli nog wel even vooruit."

    Coen van Zwol - NRC Handelsblad
    80

    Prachtig getekende sprookjeswereld

    "When Marnie Was There onderstreept maar weer eens dat voor Studio Ghibli animatie een middel is om een krachtig en rijkgeschakeerd verhaal te vertellen, zonder dat het een doel op zich wordt. Laten we hopen dat de vele animatiekunstenaars die Hayao Miyazaki om zich heen heeft verzameld, besluiten om hun talenten in te zetten om Miyazaki's traditie voort te zetten."

    Arjan Welles - FilmTotaal
    80

    Typisch Japanse verdwijnt beetje uit animatiefilm

    "In warme, golvende lijnen worden allerlei psychologische processen verbeeld, verpakt in een klassiek vormingsverhaal waarin een confrontatie met het verleden zorgt voor geluk in het heden."

    Belinda van de Graaf - Trouw
    70

    Hypnotiserende animatie

    "De decors die Yonebayashi uit zijn digitale trukendoos tovert, zijn van een hypnotiserende schoonheid. Geen studio weet elementen als lucht, wind, water en natuur zo realistisch en subtiel vormt te geven als Ghibli."

    Eric le Duc - De Telegraaf
    60

    Voorspelbare belevenissen van verlegen kind

    "Het technische vernuft en de hoogstaande stijl staan in dienst van een verhaal dat op zijn best ouderwets degelijk genoemd kan worden, maar eigenlijk te voorspelbaar, braaf en conventioneel is om de royale behandeling te rechtvaardigen."

    Bart van der Put - Het Parool
    60

    Zoet verhaal steekt schril af bij schitterende tekeningen

    "Vooral de bloemetjes en het wuivende gras; de zee, de wolkenlucht en de wind maken Marnie de moeite waard. Sterker: het trekkende, bij vlagen al te zoete verhaaltje over eenzaamheid, pesterijen en (illusionaire) vriendschap steekt er een tikje schril bij af."

    Jan Pieter Ekker - Cinema.nl
  • Gerelateerd nieuws  
  • Overige informatie  
    Bioscooppremière: Donderdag 23 april 2015
    Distributeur: Lumière
    Alternatieve titel: Omoide no Mânî