« Terug naar de filmpagina ********

Verscheurd tussen continenten

door Evelien van Baekel - Poodt
Heimwee en de onmogelijke keuze tussen twee werelden. Het klinkt heel heftig en toch heeft iedereen wel eens in meerdere of mindere mate met dit universele gegeven te maken gehad. In het Oscargenomineerde drama Brooklyn, naar het gelijknamige boek van de Ierse schrijver Colm Tóibín, reist Ierse deerne Eilis (Saoirse Ronan) af naar Amerika op zoek naar een betere toekomst. Net als veel Ierse gelukszoekers die de oceaan overstaken in de jaren vijftig, komt ze terecht in het chaotische Brooklyn. Eilis' schrijnende verlangen naar thuis wordt verzacht als ze de charmante Tony tegenkomt. Maar wanneer een familietragedie haar doet terugkeren naar haar geboortedorp Enniscorthy komt ze zwaar in de verleiding om haar zorgvuldig opgebouwde Amerikaanse leven te laten voor wat het is. Toen jaren geleden werd gesproken over een verfilming van Tóibíns boek was Ronan meteen in beeld voor de hoofdrol. Ze was echter te jong om Eilis geloofwaardig te kunnen spelen en Rooney Mara werd benaderd. Door omstandigheden werd de productie een aantal jaar vertraagd waardoor Mara zich terugtrok en Ronans uiterlijk opeens volwassen genoeg was om het complexe personage te spelen.

Het is geen toeval dat Ronan met haar 21 lentes al twee Oscarnominaties op zak heeft. Deze rol, die haar erg dichtbij het hart ligt als Ierse wier ouders ooit naar Amerika emigreerden, etaleert wederom haar grenzeloze en veelzijdige talent. De chemie tussen haar en Emory Cohen knettert van het scherm terwijl achter haar beeldschone blauwe kijkers een innerlijke strijd meedogenloos voort raast. Regisseur John Crowley verdeelde op subtiele wijze de film in drie compartimenten met een individuele stijl qua kleurgebruik en cameravoering. Hierdoor ervaart niet enkel Eilis zelf maar ook haar kijk op de wereld een ingetogen ontplooiing. Te midden van al het heimwee-geweld is Brooklyn ook verrassend geestig. Dit valt wederom te schrijven op het conto van jonge geliefden Tony en Eilis en het gegein in hun zuivere interactie maar ook op die van de vele vermakelijke bijrollen die het drama kent.

Na de hartverscheurende eerste akte voelt het middenstuk iets tammer. De keuze tussen twee potentiële liefdes resoneert toch iets minder dan het gemis van huis en haard. Daarnaast is de 'leerling-wordt-mentor' premisse waarmee de film eindigt voor sommigen misschien iets te cliché.

Saoirse Ronan is op haar best in dit pure en prachtige drama zonder trucs en tierelantijnen. Ondanks de subtiliteit in cinematografie komt de emotie keihard binnen.