Black Butterflies (2011) Engelstalige speelfilm van Paula van der Oest over de Zuid-Afrikaanse dichter Ingrid Jonker gespeeld door Carice van Houten

Naar de filmpagina Ga naar de filmpagina

Cijfer

5 van de 10 sterren (37 stemmen)
Jouw cijfer:

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17
    Runner
    4 van de 10 sterren

Standaard

Goede cast, mooie beelden maar het verhaal is niet boeiend en pakt je niet. Jammer......matige film.

YSV
    YSV is offline
    Figurant

Standaard

Als `fan' van Carice van Houten had ik hier veel meer van verwacht. Ik vind haar echt een zeer goede actrice en heb haar (@ Jean - net als Meryl Streep , wat ik ook een geweldige actrice vind) in zeer verschillende rollen gezien die ze allemaal geweldig neer zet. Carice is inderdaad Carice, zoals Meryl-Meryl is. Ik ben dan ook super trots dat wij zo'n actrice in Nederland hebben die niet voor niets internationaal aan de slag is. Maar helaas, dez film vond ik bloedsaai en haar rol kwam niet uit de verf.

Regisseur Quentin's schermafbeelding
    1 van de 10 sterren

Standaard

Vervelende film. Oninteressant (semi non-existent) verhaaltje, slecht geacteerd. Liam Cunningham als Jack Cope is de enige die een geloofwaardige rol neerzet. De rest steekt er schrijnend slecht bij af. Cunningham is interessant om naar te kijken, maar uiteraard kan hij in z'n eentje geen slechte film met een zwakke cast redden.

Van Houten doet wat ze altijd doet: egocentrisch, gestoord, continu verongelijkt, zeurend, stampvoetend, trekt ze te pas en onpas haar kleren uit en bespringt alles met een pols en een pik. Waar hebben we dat eerder gezien? O ja, in vrijwel elke quasi artistieke Nederlandse film waarin madam Van Houten een rol speelt.

Wie ooit bedacht heeft dat bizar gedrag en veel seks synoniem zijn aan 'hogere kunst' hoort zelf in een inrichting.

Ik heb gelukkig héél veel prachtige artistieke films gezien. Allemaal zonder dit soort pretentieuze mafdoenerij. Ware kunst heeft dat soort aanstellerij niet nodig, die ontstaat en groeit organisch, zodra het er is herken je het meteen als kunst door z'n eigen essentie. Maar dit is er één van de mindere soort, een die gestoeld is op de onverholen pretentie van de makers, die i.p.v. iets wezenlijks, iets moois te willen maken liever zichzelf als 'artistiek' wilden neerzetten voor hun eigen clique. Dat soort exercities is bij voorbaat gedoemd tot mislukken, wat hier weer eens wordt bevestigd.

Het is overigens al aan de blurb te zien uit welke hoek de wind waait. Als een vrouw dit soort gestoorde, egocentrische en overspelige gedrag vertoont is ze "een avontuurlijke en rebelse geest vol vrije ideeën". Dat ze eeuwig ontevreden blijft ligt (uiteraard) aan de man...

Het vereist weinig verbeeldingskracht om te bedenken hoe een man in deze kringen omschreven zou worden als die exact hetzelfde gedrag zou vertonen...

Kortom, quasi intellectuele pretentieuze kitsch, die het moet hebben van de naam en het werk van anderen. Tijdverspilling, tenzij je maar geen genoeg kunt krijgen van de blote togus en tietjes van Van Houten (iets wat onderhand ook tamelijk sneu begint te worden, niet?)

Wie meer wil weten over Ingrid Jonker kan beter een dichtbundel lezen...
    Laatst gewijzigd door Quentin; 24 February 2012 om 14:36

Regisseur
    8 van de 10 sterren

Standaard

Redelijk goede film over ingrid jonkers... Vorige jaar had ik een documentaire over ingrid jonkers gezien, daarom heb ik dit film gezien. Ik kon het meest wat in de documentaire werd besproken in de film terugzien. Wel een trieste film.
    Internet: XS4ALL VDSL | Televisie: Ziggo TV Extra + Film1 + HBO

Crew
    4 van de 10 sterren

Standaard

Over deze film had ik een goed gevoel, maar dat verdween naarmate ik de film verder keek. Uiteindelijk vond ik hem niet goed. Helaas, want de acteurs spelen goed. Het verhaal/drama ligt mij gewoon niet.
    Twee sterren....

Regisseur
    2 van de 10 sterren

Standaard

Zeer slechte film, opnieuw speelt La van Houten weer hetzelfde kwetsbare typje, het enige wat we ooit van haar gezien hebben. Daarnaast spreekt ze zeer irritant Engels. Waarschijnlijk probeert ze Zuidafrikaans Engels te spreken. Laat har eerst eens normaal Engels proberen te laten spreken. In deze slaat het accent uberhaupt nergens op. De vrouw die ze speelde sprak Nederlands (met Zuidafrikaans accent). Dan heb je of de keuze haar Nederlands te laten spreken of Nederlands met accent of als je Internationaal wil scoren Engels. In het laatste geval moet je Carice dan niet casten. Dat deze film gouden kalveren heeft gewonnen zegt genoeg over het niveau van de Nederlandse film!

Figurant

Standaard

Wat een slechte vervelende film.
    Zonde van je tijd om hier na te kijken!

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Soortgelijke discussies

1. Films die een Oscarnominatie 2010 verdienen...
    Door moviemick in forum Film Algemeen & Tips
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 19 December 2010, 19:24
  2. Go Short 2010
    Door GoShort in forum Film Algemeen & Tips
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 25 February 2010, 14:35
  3. 12-2-2004 Jack Black over Styx, scheten en Rock & Roll
    Door filmfocus in forum Film Nieuws
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 24 December 2005, 22:59
  4. 1-11-2005 Black gaat op vakantie