Black Butterflies (2011) Engelstalige speelfilm van Paula van der Oest over de Zuid-Afrikaanse dichter Ingrid Jonker gespeeld door Carice van Houten

Naar de filmpagina Ga naar de filmpagina

Cijfer

5 van de 10 sterren (24 stemmen)
Jouw cijfer:

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
    Administrator

Standaard Black Butterflies (2010)

Wat vind jij van deze film?

Runner
    4 van de 10 sterren

Standaard

Carice van Houten speelt voor de zoveelste keer een hysterische vrouw die niet weet wat ze wil. Mooi gefilmd, maar niet erg boeiend.

Producent michiel meijlof's schermafbeelding
    8 van de 10 sterren

Standaard

Mooie indrukwekkende film, zeer goed geacteerd!

Producent
    7 van de 10 sterren

Standaard

Het verhaal is wel boeiend over de moeilijke dichteres Ingrid Jonker. Zij hunkert naar liefde en een thuis, omdat ze dat bij haar liefdeloze racistische vader nooit gevonden heeft en haar moeder vroeg gek geworden is en gestorven. Carice van Houten speelt de getormenteerde geest in een hunkerend lichaam niet slecht, als geoonlijk wat overdreven. Mooie natuuropnamen gaan vergezeld van dichtregeles (beetje geijkt) Wel vond ik het raar dat vader en dochter engels met elkaar spreken. Ze hadden gezien het nederlands tintje aan de film gerust afrikaans kunnen spreken. Haar gedichten zijn nl ook Afrikaans. Dat ze engels spreekt met haar engelse vrienden is logisch.

Producent Tarkus's schermafbeelding
    5 van de 10 sterren

Standaard

Carice Van Houten doet het uitstekend in deze film, maar het geheel was bijzonder saai.
    Normaal hou ik wel van waar gebeurde filmen, zeker als ze over iemand leven (of een deel ervan) gaan, maar het moet dan wel goed worden verteld en dat is hier niet het geval vind ik.
    Het is dankzij Van Houten dat ik de prent heb uitgekeken, anders was dat wellicht niet gebeurd.

Regisseur

Standaard

Pretentieuze film over dichteres die poëzie ontbeert, volgens nl10.

Figurant
    8 van de 10 sterren

Standaard

Prachtige film. Carice van Houten schittert in de rol van Judith Jonker. Daarnaast zijn prachtige plaatjes van Zuid-Afrika *te zien. Mooi gefilmd & goed acteerwerk van de hele cast.

Figurant

Standaard

We hebben de film niet uitgekeken. Maar Carice speelt haar rol als Carice voortreffelijk. De zelfde gimmicks en gelaatsuitdrukking (ongelukkig pruilenkopje) als altijd.
    Andere karakterrollen als 'Carice liggen haar blijkbaar slechter.
    Wie las hier ooit de poëzie van Ingrid Jonker ? De VPRO had er een paar gelden een boeiende docu over. Te hoog gegrepen.
    Maar zelf in slechte B-filmpjes als Black Death of Een gelukkige huisvrouw zitten we met gekromde tenen te kijken.
    Waarom kunnen we hier geen films maken, en wordt er altijd, zonder uitsondering, zo toneelmatig geacteerd.
    We halen het niet bij België, Italië of Frankrijk, waar regelmatig juweeltjes vandaan komen.
    Volg de gebroeders Dardenne eens. Das een voorbeeld van cinema pur sang. Ik vrees dat Carice bij hen de audities niet zal halen

Ps. Nog steeds plaatsvervangende schaamte dat gedreven door chauvinisme men hier Carice de nieuwe Meryl Streep durfde te noemen.
    Die kan een veelheid van karakterrollen aan. Carice speelt alleen maar Carice.

Producent nieuwsfilm1dct's schermafbeelding
    7 van de 10 sterren

Standaard

Een goede dramafilm...
    Prima verhaal volgen...
    Prima acteerwerk...
    Bekende Nederlands acteur Rutger Hauer...
    Prachtig omgeving...
    Mooi HD kwaliteit...
    Rustig achtergrond muziek (Dolby SR)...
    Het is wel moeite waard...

Regisseur
    5 van de 10 sterren

Standaard

Ik had van deze film meer verwacht. Degene waar ik de meeste gevoelens voor had, of die zijn gevoelens het meest geloofwaardig over kon brengen waren die van Liam Cunningham (Jack Cope). Hij acteerde in mijn visie het meest naturel. Rutger Hauer vond ik behoorlijk tegenvallen, net of zo'n rol hem totaal niet ligt. Wat hij zei leek ook wel ingesproken. En Carice tja, ik kijk op zich wel graag naar haar maar het is inderdaad wel zo dat ze regelmatig hetzelfde soort vrouw speelt. Ik ken Ingrid Jonkers niet dus ik kan niet beoordelen of ze de rol goed vertolkt heeft. Al met al vond ik het een matige film, redelijk traag en voor mij oninteressant/niet boeiend.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Films die een Oscarnominatie 2010 verdienen...
    Door moviemick in forum Film Algemeen & Tips
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 19 December 2010, 19:24
  2. Go Short 2010
    Door GoShort in forum Film Algemeen & Tips
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 25 February 2010, 14:35
  3. 12-2-2004 Jack Black over Styx, scheten en Rock & Roll
    Door filmfocus in forum Film Nieuws
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 24 December 2005, 22:59
  4. 1-11-2005 Black gaat op vakantie