The Fountain (2006) Experimenteel drama van Darren Aronofsky (Requiem for a Dream) met Hugh Jackman en Rachel Weisz als een liefdespaar in drie verschillende tijdperken

Naar de filmpagina Ga naar de filmpagina

Cijfer

8 van de 10 sterren (61 stemmen)
Jouw cijfer:

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27

Discussie: Fountain, The

Figurant
    6 van de 10 sterren

Standaard

Wel ok, beetje traag.
    Gezien vanuit oogpunt reincarnatietherapie interessant.
    Vorige levens en toekomstige levens met elkaar verbonden.
    Maar je moet er teveel je aandacht bij houden om t te kunnen volgen.
    Heb dvd en leen m af en toe uit aan clienten.
    www.vorigelevens.nl

Runner IVerhoeven's schermafbeelding
    9 van de 10 sterren

Standaard

The Fountain is pas het derde filmproject van Darren Aronofsky en nu al een dergelijk project dat de grenzen van filmen te boven gaat. Wat is leven zonder je eeuwige liefde? Wat is liefde zonder eeuwig leven? Wat is dood zonder eeuwig liefde naast je? Wat heb je aan liefde als dit leven toch maar aards is en sterft op een punt? Wat is eigenlijk liefde, dood of eeuwig leven?
    Allemaal vraagstukken die Aronofsky in zijn film verweeft, het ligt natuurlijk aan jezelf of je het eruit haalt, want hij heeft ook nog een religieus tintje eraan meegegeven.

Maar waar gaat The Fountain eigenlijk over, we krijgen drie verschillende periodes te zien waarin Hugh Jackman en Rachel Weisz iets met elkaar van doen hebben. De eerste periode is 500 jaar geleden we zitten in de zestiende eeuw, conquistador Tomas, hij zoekt een vorm van eeuwig leven voor haar koningin Isabella doormiddel van de Boom des Levens denkt hij onsterfelijk te blijven en eeuwig te kunnen genieten van het leven met deze boom. De taak in deze periode is om de Levensboom te vinden die in de tempel van de Maya’s staat. Dit is een stukje dat je ook kan vinden in de Bijbel welteverstaan Genesis, dus dit is al een behoorlijk religieus tintje aan de film maar er komt meer, veel meer. Vervolgens komt het heden – 2006 - de vrouw van oncoloog Tommy Creo heeft een dodelijke variant van kanker, hij probeert doormiddel van de levensboom van Tomas een geneesmiddel te maken/vinden. Net na de dood krijgt hij te horen dat hij daadwerkelijk het geneesmiddel heeft gevonden. Dus alweer te laat voor zijn eeuwige liefde? En in de zesentwintigste eeuw krijgen we te maken met de ruimtereiziger Tom. In een soort van plastic/glazen variant van een eivormige bol is hij op zoek, let op niet op reis, naar een mythisch gebied in het einde van de sterren waar hij hoopt het eeuwige leven te vinden voor zijn liefde.

Dit is nogal oppervlakkige uitgelegd de meeste dingen kun je gewoon niet uitleggen/bevatten in woorden of schrijfsels. Het is ook een kwestie van geloven en vertrouwen als jij twijfels trekt bij een genezend middel tegen kanker heeft het al geen zin om deze film te kijken want hij gaat vele malen verder, zoals ik al eerder zei hij overschrijd filmgrenzen. Filmische en verhaaltechnische meesterlijk in elkaar. De thema’s die Aronofsky aansnijdt zijn alledaags maar eigenlijk ook weer niet want wie is op dit moment bezig over zijn doel van het leven, het eeuwige leven, en wat betekent liefde daarin? Nee, lees dit niet als een film van a tot z, dit is geen film die Hollywood al jaren op aan wachten is. Dit is pure kunst in alle soorten, maten en vormen van kunst.

Je kunt het dan ook niet vergelijken met eerdere werken van hem, PI gaf mij een klap in me gezicht, Requim of a dream een stomp in me maag en deze film kreeg ik een zweverig gevoel dat niet op een aards niveau kan uitschrijven of spreken.

Het ziet er allemaal oogstrelend uit van de kostuums uit de zestiende eeuw tot aan de duistere Maya tempels, of de stervende Boom des levens, alles is tot in de puntjes geperfectioneerd en zeer sfeervol neergezet. Wat dacht je van het middel tegen genezingen in de zesentwintigste eeuw waarbij Jackman opeens bloemen uit de openwond groeit. Indrukwekkend, imposant een magnum opus hoe ze dat bij componisten noemen. Totaal van de kaart, een zweverige spirituele achtbaanrit, ondersteboven genoot ik van de mooiste filmreis ooit. Waanzinnige visuele filmbeelden, die volledig bestaan uit grootse fantasie/sciencefiction om in weg te dromen. Effen helemaal weg van deze hectische wereld. De tijden worden al dansend met elkaar verweven, tijd en beeld lijken te vervagen ze worden één, de soundtrack klinkt oorstrelend en zorgt ervoor dat het verhaal als een fundament/rots staat. Deze film die alles te boven gaat, opera-achtige dramascènes met kleine intieme scènes verweven om de filmische hindernissen te overschrijden en je mond gewoon tot een aantal keren toe laten openen van verbazing. En dan de acteerkwaliteiten van Rachel weisz, Jack Hughman en Ellen Burstyn die kunnen subliem, formidabel genoemd worden, zonder deze kwaliteiten valt meestal de film voor mij als een kaartenhuis in elkaar.

Dus het zal waarschijnlijk niet voor iedereen dezelfde filmbelevenis/impact zijn als bij mij. En daar komt bij dat de filosoferende/religieuze aspecten ook niet iedereen zal aanstaan maar dat wil niet zeggen dat dit voor mij een pamflet genoemd mag worden. Het aangrijpende liefdesverhaal dat op aardse basis eindig is, het niet accepteren dat je dood kan gaan waardoor de liefde ook eindig is, nee de antwoorden lijken zo makkelijk en zo voor handen. Leven is ook sterven, sterven is ook leven, liefde is leven en leven is liefde, welkom in de wondere wereld van Darren Aronofsky. Dit is film dat of genieten wordt of vreselijk, geen middenmotor.

Figurant
    4 van de 10 sterren

Standaard

De trailer beloofde veel maar de film viel tegen te traag en het boeide niet.

Figurant
    10 van de 10 sterren

Standaard

Fantastische film! De eerste keer dat ik hem keek had ik wat moeite om er in te komen. Maar na 30 minuten in de film greep hij me en liet me niet meer los, zelfs niet na de aftiteling. Nog lang over nagedacht, en nu al 4 keer gezien. Blijft één van mijn favoriete films.

Figurant

Standaard

Zèker een film die je een paar keer moet hebben gezien!! Ik vond hem geweldig,moest er wel even inkomen. De tweede keer dat ,ik hem zag,ontdekte ik steeds meer in de film. Goede cast,geweldig verhaal. Absoluut 1 van mijn favoriete films!!

Producent michiel meijlof's schermafbeelding
    8 van de 10 sterren

Standaard

Hele mooie film!

Producent nieuwsfilm1dct's schermafbeelding
    7 van de 10 sterren

Standaard

Een goede drama/SF film...
    Mooi opname, prima camerawerk...
    Goed verhaal, maar het is losse verhaal.
    iedere andere kant verhaal, moet je echt
    goed drie verhaal volgen...
    Redelijk acteerwerk...
    Bekende acteur Hugh Jackman speelt goed...
    Mooi HD kwaliteit...

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Regels voor berichten