Om het jaar af te sluiten met wat humor, heb ik hier me eigen Top 10 voor de Leukste Komedies van dit jaar.

10. Date Night - Relatiekomedies hadden zowel een goed als slecht jaar in 2010. Voor de slechte kant was er ''Couples Retreat'', en voor het wat betere werk was er gelukkig de hilarische chemie van Tina Fey en Steve Carell. Hier en daar laat het inspiratieloze verhaal een beetje afweten en wordt niet elke grap even goed incasseert, maar het is vooral de rustige momenten in de film die de beste humor na voren brengen. Overigens ook de eerste Stuart Levy film die daadwerkelijk ook leuk was.

9. The Other Guys - Will Ferrells laatste leuke film stamt alweer uit 2004, die van Anchorman. Sindsdien is zijn humor vaak op herhaling, en vaak irritant [Land of the Lost en Step Brothers]. Gelukkig is de terugkeer met Regisseur Adam Mckay een schot in de roos. Wat vooral het Buddy Cop genre op de hak neemt, heeft ook een groot aantal geslaagde grappen van de acteurs zelf. Zeker Michael Keaton als de vader van een zoontje die op vroege leeftijd een vreemd soort leven heeft. Het zorgden voor een aantal hilarische grappen. Mark Wahlberg heeft een paar goeie momenten, maar vooral schreeuwt hij zijn zinnen uit die dan een tamelijk geirriteerde indruk maken. Actie-Komedie is sinds jaren niet zo leuk samengevoegd.

8. Going The Distance - Drew Barrymore begint het steeds beter te hebben in komedies [ook met haar hilarische feministische kijk in Whip It], is ze ook altijd goed op dreef in RomKoms. Justin Long en Drew Barrymore hebben een betere chemie met elkaar dan de meeste romkoms van dit, wat vooral komt door hun vrolijk kijk op het leven. De leukste grappen worden geleverd door Christina Applegate en in een korte rol van Charlie Day.

7. Dinner For Schmucks - Jay Roach heeft sinds Meet The Fockers geen echte komedie meer gemaakt, en dat was duidelijk te merken op zijn werk. Gelukkig levert hij hiermee een hilarische Nonsens komedie af met een grappige Steve Carrell. Paul Rudd heeft een paar momenten van zijn eerdere werk, maar we merken vooral dat we zijn personage eerder in films hebben gezien. Nu is de laatste akte uit de film eigenlijk het beste want het eerste uur is vooral een introductie met wat flauwe grappen.

6. Love and Other Drugs - Weinig mensen kunnen zeggen dat Edward Zwick geen komedie aankan, want hij levert hiermee een volwassen komedie af die vooral de humor uit de vertolkingen van Gyllenhaal en Hathaway trekt. Wat dit jaar al veel komedies heeft opgelevert met sterke duo, is ditmaal zelfs Oscar-waardig.

5. Little Fockers - Wat leek op een moeizaam vervolg op 2 leuke komedies, is met zijn timing rond de kerst zeker een opluchtig richting al het serieuze werk. Heb de film nog niet kunnen zien, maar wat me is getoond heeft me goed kunnen laten lachen en ik durf met een gewaagd gevoel de film al op nummer 5 te plaatsten.

4. Due Date - The Hangover was wel het beste qua komedie van 2009, Due Date haalt die positie net niet maar levert wel 1 van de meest hilarische Road Trips ooit getoond op film. Wat ik persoonlijk beter vind dan Planes,Trains and Automobiles is dat de humor hier veel beter getimed is. Het werkt ook na het jaar toe van waar het zit, en mag niet vergeten worden door de briljante vertolkingen van Zach Galifinakis en Robert Downey Jr. De kleine sketch van de serie Two and a Half Men was wellicht het hoogtepunt van alle grappen. Het is maar dat je ervan moet houden.

3. She's Out of My League - Judd Apatows vorige komedie ''Funny People'' viel een beetje tegen, dus ik hoopten dit jaar op een betere komedie van zijn werk. Hij regisseerd hem niet, maar Apatow ster Jay Baruchel maakt hiermee wel een zowel goed gebekte komedie als eentje die flauwe grappen als serieuze grappen kan laten overkomen. Er is 1 acteur in de film die ik goed zal onthouden want die had geen slechte grap in de gehele film - T.J Miller !

2. Barry Munday - Patrick Wilson wordt in een bioscoop met een trompet in zijn ballen geslagen. Hij verliest zijn ballen en krijgt nog geen dag later te horen dat een andere vrouw zwanger is geworden tijdens een One Night Stand. Magnolia Studio's hebben altijd films met een vreemd soort humor, maar zo nu en dan is er een komedie die beter is dan de doorsnee komedie uit Hollywood. Vooral Wilson is goed op dreef met zijn rol als Barry, een man die zijn sex leven letterlijk de grond in ziet gaan. Het is een hilarische wereld voor een normale man, en een komedie die ik hoog aanraad.

1. Easy A - Emma Stone is wellicht de ontdekking van 2010, vooral naast Zombieland scoort ze hier dit jaar een komedie mee [Golden Globe nominatie uit het niets] waar het tiener leven uit het Amerika goed op de hak wordt genomen. Deze komedie liet me vooral denken aan de hilarische tiener komedies uit de jaren 90 waaronder Clueless en High Fidelity. Met een grootste cast aan haar zijde zijn de bijna alle grappen geslaagd en weten ze nog een leuke boodschap over te brengen. Emma Stone gaat hiermee een goeie carriere tegemoet.