Ik heb onlangs twee totaal verschillende Aziatische films gezien, die ik beiden wel érg goed vond.
Ten eerste het Japanse drama Departures. Een mooie film over een Japanse cello-muzikant die zijn baan in een orkest kwijtraakt. Samen met zijn vrouw besluit hij terug te gaan naar zijn geboortedorp, waar hij een baan vindt bij een begrafenisonderneming. Omdat er in Japan blijkbaar een taboe rust op de dood, durft hij dit tegen niemand te vertellen inclusief zijn vrouw. Langzaam maar zeker raakt hij steeds meer betrokken bij zijn werk, en blijkt het voor hem een louterende ervaring. Oscarwinnaar van de Beste Buitenlandse Film in 2009.
Ten tweede: de Zuid-Koreaanse thriller The Chaser. Een ex-politieman verdient zijn huidige kost als pooier. Wanneer een werkneemster spoorloos verdwijnt, probeert hij haar te traceren. Al snel blijkt dat hij hier te maken heeft met een seriemoordenaar. Meer van het verhaal prijsgeven zou echt misdadig zijn. Deze opmerkelijke debuutfilm is uitstekend in meerdere opzichten; doeltreffend camerawerk, mooi gemonteerd, perfect opgebouwd qua verhaal, uitstekend geacteerd, maatschappij-kritisch zonder prekerig te worden, heerlijk zwartgallig komisch en bovenal op-het-puntje-van-je-stoel-zo-spannend. Ik heb vernomen dat scenarioschrijver William Monahan (The Departed) en Leonardo DiCaprio te kennen hebben gegeven, dat ze geinteresseerd zijn in een Amerikaanse remake. Natuurlijk was hun The Departed niet slecht, maar vond ik het lang niet zo meesterlijk als het Hong Kong origineel Infernal Affairs. Ik ben bang dat de Hollywood-versie van The Chaser wederom de gelaagdheid, de humor en de ambiguiteit zal verliezen...

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren