De leden van de Film1 redactie hebben de koppen weer bij elkaar gestoken en zijn na veel wikken en wegen met dit lijstje van tien beste bioscoopfilms van het jaar gekomen.
De leden van de Film1 redactie hebben de koppen weer bij elkaar gestoken en zijn na veel wikken en wegen met dit lijstje van tien beste bioscoopfilms van het jaar gekomen.
Eens met de nummer één en leuk dat super 8 zo hoog staat. Maar The King's Speech mocht wel een paar tellen lager staan.
Voorlopig is dit mijn lijstje van 10 - 2011 :
10. HANNA : Deze ondergewaardeerde en deels geflopte film van Joe Wright heb ik toch op mij lijstje van favorieten van 2011 geplaatst omdat ik dit gewoon een mooi verteld sprookje vond dat goed gefilmd is, goed geacteerd is en voorzien is van een puike soundtrack. Is het verhaal origineel ? Eigenlijk niet. Maar dat haalt voor mij de film helemaal niet onderuit. Saoirse Ronan is een klassebak in wording en dat werkt alleen maar verdienstelijk voor de film. De "I just missed your hart" - quote van Hanna blijft geweldig aan het einde van de film en juist het einde maakt van deze film een voldoening.
9. INSIDIOUS : Nadat we belaagd werden met doodsaaie griezelfilms als Paranormal Activity, Drag me to Hell, etc... krijgen we hier een ouderwetse griezelfilm met een fraai opgebouwde spanning ondersteund door perfect werkende schrikmomenten. En dat zonder allemaal CGI en dergelijke digitale franjes. Het aangekondigde vervolg doet smaken naar meer. Hopelijk meer van hetzelfde. Een van de de engste films van jaar. Toch staat deze maar op 9 omdat nu ja het verhaal niet zo origineel is en het einde van de film net iets teveel van het goeie was. De huiver scène met het medium volstond als climax. > Engste film van 2011
8. THE TREE OF LIFE : The Tree of Life is een lastige film. Zelf zou ik het niemand aanraden om deze te kijken. Zo van hé dit is een steengoeie film omdat ik weet dat het grootste deel van de mensen de eerste 10 minuten met een gewone blik de film bekijkt en de volgende minuten al een wenkbrauw doet krullen om vervolgens over te gaan naar een zucht en slaap met de mond kwijlend open. Om dan de dvd zo snel mogelijk terug te geven. EN dat terwijl dit een steengoeie film is. Ik ben niet ondersteboven van de film daarvoor is het iets te gewaagd op vlak van camerawerk en montage. Maar het is allemaal zo mooi, zo goed geacteerd en zo verzorgt gebracht en met een visie dat je er haast schrik van krijgt. Toch vond ik de onconventionele montage techniek niet zo vernieuwend. Vaak kreeg ik flashbacks naar de montage van de Code 37 tv serie. Wat wel een schril contrast is. The Tree of Life is voor mij niet de beste film van 2011 maar wel de gewaagdste. > Meest gedrufde film van 2011
7. BURIED : Hoewel Buried uit 2010 stamt vernoem ik hem toch hier omdat ik hem ergens midden dit jaar pas heb kunnen zien. Aangezien deze ergens midden November in de zalen kwam. Laten we aannemen dat deze film dus dit jaar verscheen. Ik kan hier beginnen lof uit over het feit dat het knap is dat je een volle langspeelfilm kan vullen met maar één acteur (en zijn telefoon) die in een kist zit. Zonder de camera uit de kast te halen. Maar dat ga ik niet doen. Want de kracht van de film zit hem juist in de manier manier waarop de regisseur de contrast weet te brengen in zijn scènes. Telkens wisselt het kleurgebruik in de kist af. Van het blauwe GSM licht tot de brandende aansteker. Zo zitten er nog een paar vondsten in. Maar wat voor mij echt de film goed maakt is het einde. Een film die ook daadwerkelijk een claustrofobisch gevoel weet achter te laten. Ryan Reynolds waarvan ik zijn hoofd amper kan zien in een film werkt hier voor één keer niet op mijn zenuwen. Hij levert een topprestatie. Al zullen de clair-obscure beelden van hem er ook wat mee te maken hebben. > Origineelste film van het jaar.
6. HARRY POTTER & DH - PART 2 : In wie zijn lijstje zal deze film niet staan. Hoewel ik dit deel nu al beu ben gezien, lol, vind ik het echt knap dat deze filmreeks 10 jaar lang heeft stand gehouden en niet de dieperik is in gegaan zoals Narnia, en dergelijke films. Ook zal het bron materiaal en de schrijfster die zich met de productie mocht bemoeien er voor iets tussen hebben gezeten. De reeks bleef redelijk consistent en David Yates wist de films volwassen te maken en zeer sfeervol. Dat hij in de laatste film vooral focust op het trio is niet meer dan normaal. Ten koste van enkele sterfscènes waar de fans om malen maar ik niet. Het zorgt ten eerste voor orde in de chaos. Al had deze serene oorlog iet wat langer mogen duren en is de epiloog afgerateld en redelijk koel. Ook ultieme climax voelt toch een beetje snel verteld aan? Of ligt het een het feit dat ik het jammer vond dat het gedaan was met de Harry Potter films? Ik moet mezelf gewoon voorhouden dat er nu 8 nuja (behalve deel 4 dan ) 7 goede en nostalgisch fantasy films in mijn dvd kast staan. Ohja Het verhaal van de prins- scène is cinematografisch en muziekaal om van te smullen!!! Danku J.K. Rowling. > Beste Blockbuster van 2011
5. NEVER LET ME GO : Ook al zit er een groot minpunt in het scenario toch hou ik deze film zeer hoog. Het was lang wachten op de nieuwe films van Mark Romanek maar eindelijk komt hij opnieuw opdraven met een parel van een film. Het onderwerp spreekt me persoonlijk aan en het wordt op realistische manier gebracht. De kinderacteurs lijken eindelijk nog eens op hun oudere versies en acteren nog goed ook. Keira "miss pirates" en Carey Mulligan "steen goeie actrice" spelen de pannen van het dak met hun eerlijk acteerspel. De ingetogen cinematografie en de muziek van de onbekende Rachel Portman maken van deze film het pareltje van 2011. Ohja dat minpunt daar spreken we niet meer over. De fout is te groot om toevallig te zijn dus ik neem aan dat deze bedoeld was. "De vraag dat niemand zich verzet tegen het systeem komt vaak naar boven bij de kijker maar de film gaat niet over vluchten. Het gaat over lief hebben zolang je kan en je lot aanvaarden zoals het is. > Filmparel van 2011
4. SUPER 8 : Hoe geweldig is dit niet? Een film die de sfeer van E.T., Close Encounters en The Goonies/ Stand By Me weet terug te brengen. Heerlijk toch. Ik heb dit echt gemist in de bios en eindelijk terug in de bios. Deze zomer gewoon puur plezier beleeft met dit. De kinderacteurs zijn zo goed en zo hilarisch dat het al meteen raak zit. Doe daar een degelijk science fiction verhaaltje rond met wat zout en peper van "televisie serie - wonder"J.J. Abrams en Steven Spielberg bij en je hebt Super 8. Vakkundig gemaakt en uit het liefde voor het genre. Al lag het er iets te dik op dat J.J. Abrams z'n leermeester wou imponeren. Dat de film over the top gaat naarmate de het verhaal vordert is waar... Maar "Oh my God" who cares! Super 8 is de leukste film van het jaar! Zelfs met het cliché van de afgezaagde vader-zoon relatie. > Leukste Film en Beste Science Fiction Film van 2011
3. RUNDSKOP : Het onverwachte paradepaardje uit de belgische cinema van dit jaar heeft ondertussen al heel wat prijzen in binnen en buitenland mogen opstrijken die niet meer op 2 handen te tellen zijn. De film wandelt rustig de meeste filmfestivals binnen en gaat terug buiten met een prijs onder de arm. En terecht ook. Wat een klasse film en dat voor een regie debuut. Het verhaal van Jacky blijft een paar dagen in je hoofd zwerven na het zien van de film en staat als een huis. Het voor mij onnodig bij geflanste Hormonenmaffia verhaal mocht van mijn part vervangen worden door iets anders. Het verhaal van Jacky is op zich sterk genoeg. Daarom staat deze film op nummer 3. Hij staat ook op nummer 3 omdat dit een gedurfde film is en ons even eindelijk verlost van een soft Jan Verheyen prul. De kinderen acteren zoals in vele andere films dit jaar zeer goed en de cinematografie van Nicolas Karaktsanis die wordt begeleid door de loodzware muziek van Raf Keunen is gewoon geweldig! Een beest van een film! Hopelijk een verdiende oscar nominatie dit jaar ? > Beste Regie Debuut en Beste Vlaamse Film van 2011
2. HUGO : In Nederland pas vanaf februari hier in België al in de zalen. Ik zou zeggen spring in de wagen naar Antwerpen en ga de film zo snel mogelijk kijken. Deze geweldige ode aan cinema is niet alleen immens sfeervol en je geloofd het nooit : fenomenaal geacteerd door Asa Butterfield en Chloë Graze Mortez. Hugo is de leukste film ervaring van het moment. Zelfs Martin Scorsese heeft het 3D effect te weten pruimen! Hugo is deels een verrassing omdat het op het eerste zicht een aan de lopende band jeugdfilm lijkt maar dat is het verre van. Deze ode aan de beginselen van de cinema werpt een blik op de legendarisch George Méliès. Martin Scorsese weet het fenomeen cinema tot op het bot uit te pluizen in camera effecten, decors, muziek enzovoort. Gewoon een magisch goeie film!
> Beste Film Ervaring van 2011!
1. DRIVE : Ik had het al even aangegeven dat dit mij favoriet was maar nog even mij bevestiging. Drive is net als Rundskop een steengoeie karakterstudie en één van de spannendste films van het jaar. Eindelijk nog eens een film die bewijst dat stilte en acteurs die elkaar gewoon aankijken zonder iets te zeggen gewoon zeer goed kan werken en zelfs beter dan doodsaaie en nutteloze op one-liners beluste dialogen. Het is dan ook lachen en tegelijk zielig dat doorsnee filmkijkers dit niet doorhebben en zich gaan ergeren aan shots die te lang duren! Wel er moesten meer zo'n films zijn die langer de cut weghouden. Een film die bruut geweld niet schuwt maar het past zo heerlijk in het verhaal. Voor mij klopt deze film van kop tot teen tot op het bot. Knap gefilmd, gemonteerd, geacteerd en nog meer ge-'s. Een classic in wording. > Beste Film van 2011
Zal binnenkort een lijstje maken van de slechtste en teleurstellendste films van het jaar. Wat verheug ik me daar op !
Laatst gewijzigd door GL; 27 December 2011 om 18:52
De 2010 lijst noem ik dit xD
Gefeliciteerd The King's Speech,Inception,Toy Story 3 en The Fighter voor jullie briljante prestaties !
Veel van deze films waren genomineerd (of winnaars) van de Oscars van dit jaar, maar ze kwamen pas in 2011 in de Nederlandse bioscoop.
Daarom staan er ook producties tussen die in 2010 gemaakt zijn.
Maar ehm, wat is jullie favoriete film van dit jaar??
Dankje voor het vragen, hier komt mijn Top 20 xD
20. We Need To Talk About Kevin - Nee, dit is geen biografie over mijn eigen leven, maar sinistere thriller die je op het puntje van je stoel plaatst. Tilda Swinton zet een prestatie neer die de beste uit haar carrière genoemd mag worden. Tegen het begin van de film had ik grote moeite om erin te komen, vooral door 3 verhaallijnen in een half uur te vertellen. Maar vanaf het moment dat alles samen valt wordt deze film zo vreselijk spannend dat je waarschijnlijk geen moment je aandacht op andere dingen kan plaatsten. Reza Miller geef ik ook een compliment voor zijn werk als de psychopathische Kevin, die met een schokkende climax eindelijk bekend maakt van wat hij nu eigenlijk is !
19. Rise of the Planet of the Apes - Ik ben persoonlijk geen fan van Prequels die een heel verhaal opnieuw proberen te vertellen en dit nog zo interessant mogelijk te maken. Maar voor deze film werkten dat juist in hun voordeel, omdat we het voorverhaal nooit te weten zijn gekomen. Het levert een blockbuster op die meer is dan explosies en robots. Hier wordt een echt verhaal verteld, met een briljante prestatie van Andy Serkis, die de rol van Ceaser speelt. De actie in de film laat op zich wachten, maar wanneer het ook verschijnt is het een verbluffend spektakel. Ik kijk graag uit wat ze met deze franchise willen gaan doen !
18. Everything Must Go - Wat tijdens een screening van de trailer meer leek op een flauwe komedie met een zogenaamd drama randje eraan, bleek uiteindelijk een komedie/drama te zijn die meer was. De film was vooral rauw, met zo nu en dan een leuke grap maar vooral een depressieve instelling van Will Ferrells personage. Hiernaast genoot ik ook erg van de manier hoe het originele verhaal langzamerhand je laat meeleven met dit personage. Je krijgt wellicht zelfs zin om je eigen troep te gaan verkopen, wat eigenlijk het motto van de film is.
17. Mission Impossible: Ghost Protocol - Tom Cruise mag dan wel een vreemd man zijn, maar hij is een geweldig acteur. Met geen angst voor ogen doet hij de ene gekke stunt na de andere in het 4e deel van de Mission Impossible reeks. Nu ben ik altijd een fan geweest van de reeks [behalve deel 2], en opnieuw was ik meer vermaakt dan verwacht. De actie is top, het verhaal werkt prima voor wat het moet voorstellen, en er is zelfs een flinke dosis humor die aangeboden wordt, voornamelijk door Simon Pegg. De vraag is alleen of dit nou de laatste zou moeten zijn, want het valt wel duidelijk op dat Cruise ook een jaartje ouder wordt. Dit zou de perfecte afsluiter zijn !
16. The Inbetweeners Movie - De nieuwste komedie serie uit Engeland ''The Inbetweeners'' is 1 van de leukste die je zult zien dit jaar. De serie was zo populair dat er een film van werd gemaakt. Mocht je de serie niet kennen, dan moet je elke week kijken na Veronica. Nou in deze gaan 4 jongens van 18 jaar op vakantie na een badplaats in Griekenland. Hier willen ze vooral alleen feesten, sex en drinken. Alleen blijkt dit moeilijker dan verwacht, en komen ze in de meest debiele situaties terecht die je maar kan verzinnen. De humor is vreselijk flauw, maar juist omdat het goed getimede wordt blijkt het te werken. Ga erheen met vrienden, want daar focust de film zich vooral op !
15. The Guard - Brendan Gleeson is 1 van de bekendste acteurs die er rondloopt die werkelijk geen normaal mens ken. En daar maakt hij gebruik van door een racistische corrupte Ierse politieagent te spelen. Gleeson zet wellicht de meest komische rol van het jaar neer door iemand te spelen die van logica is onlogisch zou kunnen maken. Don Cheadle speelt leuk mee als zijn partner die heel veel commentaar krijgt over zijn afkomst. Het is hele foute humor die de film bespeelt, maar vooral door Gleeson en het hilarische script is dit 1 van de films die je zeker weten gezien moet hebben !
14. Super 8 - J.J Abrams is een mysterieuze filmmaker die zich vooral richt op projecten die hij van te voren perfect weet op te hypen. Het resultaat leiden na de beste Science-Fiction film van 2011. Helemaal neergezet in de jaren 50 setting doet het je vooral denken aan de tijd dat Steven Spielberg films als Close Encounters en E.T maakten. Zowel de zenuwslopende spanning als het lichte verhaal over de groepje jonge filmmakers werkt in hun voordeel als het allemaal leidt na die ene grote vraag !
13. Midnight In Paris - Nu ben ik niet de grootste fan van Woody Allen, maar de laatste paar jaar ben ik steeds meer werk van hem gaan waarderen. Zijn nieuwste film die volledige gaat over het mooie Parijs focust zich vooral op culturele en literaire benadering van deze stad. Owen Wilson speelt zijn beste rol in jaren, en dankzij Woody Allen zijn vreemde maar slimme stijl van schrijven valt er vaak nog te lachen. Je moet alleen wel helaas veel weten over de schrijvers of kunstenaars die in de film voorkomen, anders werken de helft van de grappen zich vooral in hun nadeel. Woody Allen is eindelijk terug met waar hij goed in is - De liefde voor films !
12. Crazy, Stupid, Love - Elk jaar zien we reeks aan slechte romantische komedies die alle clichés gebruiken om je vaak te laten vervelen tijdens het kijken. Deze film gelukkig niet, en doet er juist meer mee. Ryan Gosling en Steve Carrell hebben een geweldige chemie samen als ze scènes delen waar Gosling probeert Carrell te laten veranderen in zijn uitstraling. Die gevolg leidt richting een paar hilarische scènes. De film is niet perfect, maar het is gelukkig 1 van die films waar je met weinig verwachtingen na toe gaat, en met veel gelach uit kan komen. En dat kan je zelden nog met Romantische Komedies !
11. Albert Nobbs - Glenn Close is na mijn zeggen de beste actrice van het jaar voor haar complete verandering als een vrouw die zich tijdens de lusteloze 19e eeuw die moet voordoen als man om werk te krijgen. Close heeft blijkbaar ervaring met de rol, want ze is nauwelijks de onderscheiden van eentje. Het verhaal van Albert Nobbs is er eentje die je alleen zou kunnen zien rond Kerst tijd, omdat het zich vaak leunt tegen een sprookje aan. Janet Mcteer zet ook een uitstekende rol neer als Nobbs haar collega die hetzelfde geheim met haar meedraagt. Albert Nobbs is een feelgood film die bij iedereen wel een traantje laat weg pikken !
10. The Help - 1 van de meest succesvolle films van het jaar is afkomstig van een populaire boek over de situatie van zwarte schoonmakers in de jaren 50 tijdens het keiharde beleid van de Amerikaanse Wet. Deze werden minder goed behandelt voor het harde werk dat ze afleverde. Hoe pissig dat idee je ook kan maken, The Help verteld hier alleen de luchtige kant van. Viola Davis en Octavia Spencer spelen de sterren van het scherm af als 2 van de schoonmakers. De film focust zich gelukkig niet alleen maar aan 1 kant van het verhaal, maar neemt ook de tijd om de schrijver van het boek en zelfs de rijke witte buurt te tonen om precies te laten zien wat het moet voorstellen. The Help is een film die zowel een boodschap als vermaak probeert aan te bieden, en ik moet eerlijk zeggen dat het 1 van mijn favoriete films van het jaar is !
9. The Skin I Live In - Toen ik deze film als een horror film beoordeelde zat ik eigenlijk helemaal fout. Het heeft wel wat van deze elementen, maar het is meer een drama dan een horror film. Maar dat maakt niet veel uit, want het verbergt niet dat het een uitstekende film is. Antonio Banderas zet kille rol neer waarmee hij bewijst dat de acteur veel meer in zijn mars heeft dan we normaal van hem zien. De artistieke vorm van de film deed me vooral denken alsof je loopt te kijken na een wandelend kunstwerk. De dosis vreemde humor die je soms kan op merken in de film vond ik eigenlijk best vermakelijk, en deed de ervaring van de film een stuk minder zwaar te maken dan ik eerst had verwacht. Dit zal je ook echt alleen uit Spanje zien !
8. The Beaver - De wereld mag Mel Gibson wellicht haten, ik blijf de man altijd nog een briljant acteur vinden die de rollen met geweldige kwaliteit bespeeld. Zo ook in The Beaver waar hij een depressieve man speelt die gered wordt door een handpop. Nou komt er veel meer bij te kijk dan alleen dit idee, want de film focust zich bijna daar niet eens op maar aan het verhaal dat Gibson een heel ziek persoon is. Jodie Foster laat zien dat ze ook kan regisseren naast haar sterke acteerwerk, en dat ieder personage zijn eigen problemen krijgt die ze willen oplossen in een vreemde maar werkende manier. Ik keek heel erg uit na deze film, en ben blij dat ik het heb gezien !
7. Rango - Animatie films kunnen soms uitstekend werken als vermaak om je even weg bij te stoppen. Rango is ook zo soort film, alleen dankzij Gore Verbinski's vreemde stijl van humor is dit nog niet eens een echte familie film. Het is een nieuw soort animatie die mijn wel beviel. De stem acteurs leken veel zin te hebben in de rollen die ze kregen, wat Rango een Western maakt die je normaal alleen gezien zou hebben uit de Italiaanse Felini stijl van films. Om het verhaal kort te maken is dit een hilarisch leuke animatie film met geweldige kleurrijke personages die iedereen gezien moet hebben !
6. Margin Call - In het jaar waar de economische crisis groot verhaal speelt in de filmwereld is een film als Margin Call wel goed geplaatst. Met weinig budget maar toch een lijst vol met sterke acteurs was dit 1 van die films die vooral zichzelf weet op te bouwen met sterke dialogen. Kevin Spacey zet na mijn zeggen de beste rol uit de film neer door met een keiharde hand te regeren over zijn bedrijf, en er alles aan moet doen om niet failliet te gaan. Zoek je nou dit jaar een film die vooral informatie zou kunnen werken, dan zit je bij Margin Call wel goed.
5. Bridesmaids - Wie zegt er dat vrouwen humor niet leuk kan zijn ? 2011 was een jaar vol met dit soort humor, van televisie [Miranda] tot films, waar Bridesmaids de troon mee weet te pakken. Kirsten Wiig die wellicht 1 van de meest komisch gekke vrouwen te wereld is schrijft een script waar de ene scène na de andere lijkt te werken omdat het op goeie timing loopt. Het script was ook vooral erg origineel, met elk personage wel minstens 1 komisch element heeft. Daar kan ik nog heel lang op door gaan, maar het is juist de verrassing van de film zelf die het wachten waard is. Ik heb me kapot gelachen !
4. Contagion - Steven Soderbergh is 1 van de beste regisseurs die je zult vinden, omdat hij namelijk bijna nooit op herhaling gaat. Contagion is een zenuwslopende thriller over een dodelijk virus dat door mensen heen verspreid kan worden. Maar wat Soderbergh zo goed doet in de film is om verder te kijken dan datgene wat je zou verwachten. We krijgen een kijkje in een medisch center , een man waarvan zijn vrouw de aanleiding is van de ziekte, een ontvoering, en zelfs een verslaggever die zijn ziekte loopt te belazeren om zo meer kijkers te krijgen. Dat deze verhaallijnen aan elkaar weten te linken is iets dat Soderbergh meerdere keren als geslaagd deed met onder meer Traffic. De man is briljant, en deze film dus ook !
3. Warrior - Vele malen beter dan The Fighter, is dit een veel zwaarder verhaal over 2 broers die compleet van elkaar zijn verbannen het met elkaar moeten opleggen in de harde wereld van mixte martial arts. Tom Hardy en Joel Edgerton breken hier door met hun ijzersterke rollen als de broers, maar het is Nick Nolte die hier het beste mee uitkomt. Zijn rol als de vader die vooral alleen maar dronken is en zijn zoons nooit heeft leren kennen is er eentje die de show steelt, zeker in één bepaalde scène. Warrior is een goed geschreven film die bewijst meer te zijn dan je eigenlijk zou denken wanneer je de buitenkant van de film zou zien. Hopelijk is hiermee de Sport film weer gered !
2. 50/50 - Komedie/Drama is een zo nu en dan een moeilijk genre om te kunnen mixen, maar wat als het over kanker gaat. 50/50 is het verhaal over Adam die kerngezond is maar toch kanker krijgt. Hij probeert zichzelf te redden samen met zijn goeie vriend Kyle, met de behulp van humor. De film is een komedie dus over kanker, en daar was nogal veel controversie over. Ik zou zeggen dat dit een verluchting is op het onderwerp, dat alleen getoond wordt in donkere en depressieve drama's die je nou wel 1 keer teveel hebt gezien. Joseph Gordon Levitt is uitmuntend als Adam, en Seth Rogen bezorgt veel verbale humor waarbij je non-stop zou moeten lachen. En ik moet eerlijk toegeven dat ik tegen het einde van de film toch een traantje weg moet pinken !
1. Drive - In mijn hele leven zie ik zelden een film die je vanaf minuut 1 weet te overtuigen dat je hier te maken hebt met de Beste Film van het jaar. Maar Drive wist daar in te slagen, en dit tot het einde vast te houden. Ryan Gosling speelt een man genaamd Driver die naast zijn werk als stuntman ook actief is als chauffeur voor de mafia, die wordt geleid door de keiharde Albert Brooks, die na mijn smaak de Beste Bijrol van het jaar aflevert. Drive bevat ook een perfecte muziek score, art-direction voor filmen dat bijna film noir wordt, het is gewoon perfect gedaan. Drive is de beste film van 2011, en dat is alles wat ik te zeggen hebt. Ga de film zien !
Gefeliciteerd The King's Speech,Inception,Toy Story 3 en The Fighter voor jullie briljante prestaties !
Op 8: True Grit.
En de broertjes Joel en Ethan Coen flikten het alweer! Inderdaad, beter goed gejat, dat slecht verzonnen. Het origineel met van Henry Hathaway met John Wayne en Kim Darby was echter vele malen beter!
En voor mij is Nova Zembla de mooiste tot nu toe van 2011.
En op de 2de plaats komt HP deel2DH Harry Potter.
Plaats 3 teslotte is inderdaad ook wat u al aangaf inderdaad DRIVE! hoeft verder voor mij geen betoog voor mij althans een juweeltje!
Laatst gewijzigd door hans verbiest; 30 December 2011 om 16:24 Reden: wegens een schrijffout
soms is het erg iets moois te verliezen,maar het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad!
Zonder zin om al te diep in te gaan op mijn keuzes, hier mijn top 15 van beste films uit 2011.
15. The Tree Of Life
Pedant, zelfingenomen, pretentieus en onsamenhangend. Dat en nog veel meer, waaronder de mooiste cameravoering en montage die ik ooit in een film heb gezien en een Oscarwaardige rol van Brad Pitt.
14. Harry Potter And The Deathly Hallows - Part II
Cinema van het hoogste niveau is het nooit geweest, maar toch heeft de Harry Potter franchise een plek in mijn hart. Het slotstuk wint het bij mij niet van deel 3, maar dat is enkel omdat plot een aantal vreemde uiteinden heeft. Verder is dit de emotionele, spannende en komische finale die de reeks verdiende.
13. Moneyball
Ondanks dat het de clichés van het sportdrama mooi weet te ontwijken is het toch een beetje een cliché sportdrama. Strak geschreven en geregisseerd, en wederom Brad Pitt in een Oscarwaardige rol.
12. Blue Valentine
Een lastige en loodzware film, subtiel, beeldschoon, oprecht en vol betekenisvolle stiltes. Prachtige acteerprestaties, en - voor wat het waard is - de prachtige eindcredits die ik ooit heb gezien. Voor wie nog niet wist dat Ryan Gosling 'the man' is...
11. Midnight In Paris
Originele en inventieve komedie, schattig, onweerstaanbaar en goed geschreven. Als de hoofdrol nu toch gewoon niet vertolkt zou zijn geweest door Owen Wilson...
10. 50/50
Verrassend oprecht en geloofwaardige komedie over kanker. Niet altijd even subtiel in z'n houding tegenover relaties, maar dat mag de pret niet drukken. Joseph Gordon-Levitt tilt de film naar een hoger niveau, en heeft toch op z'n minst recht op een Oscarnominatie. De finesse en subtiliteit die hij in z'n rol legt is van ongekend niveau.
09. True Grit
De Coens hebben altijd een plan, en weten zelfs de term 'remake' succesvol naar eigen hand te buigen tot 'herverfilming'. Dat deze versie van 'True Grit' beter is dan die met John Wayne is een understatement.
08. Contagion
Onderkoelde en strak geregisseerde virusthriller van Soderbergh in een commerciële bui. Eén van zijn betere films tot op heden, die heel zelfbewust alle conventies van het genre naar eigen hand vervormt.
07. Source Code
Tegelijkertijd intieme en imposante blockbuster met een twist. Duidelijk een film van het 'Inception'-tijdperk, met soortgelijke filosofische diepgang en emoties, evenals strak schrijfwerk, mooie cameravoering en goed acteerwerk.
06. La Piel Que Habito
Typisch Europese arty cinema met alle voor- en nadelen op de koop toe. Antonia Banderas herinnert de wereld zich er weer eens aan dat hij wel degelijk een goede acteur is, en Almodóvar laat zich weer eens van zijn duistere kant zien.
05. Melancholia
Overschaduwd door de controverse die Lars Von Trier in een aandachtsgeile bui heeft veroorzaakt, maar wel degelijk het werk van een 'man with a plan'. Dit is ambachtelijke cinema met een scherp randje.
04. Tinker Tailor Soldier Spy
Ernstig onderkoelde, doch razend spannende spionagethriller waarin Gary Oldman zijn kunnen maar weer eens bevestigt, juist door het niet te tonen. Doe hem dat maar eens na.
03. The Descendants
Clevere anti-melodrama waarin George Clooney de rol van zijn leven speelt. De relatieve banaliteit van de plot wordt volledig overschaduwd door een feilloos script, strakke regie en een prachtcast.
02. Drive
Pure kunst. Geniale acteerprestaties, meesterlijke regie, prachtige art direction en een wel èrg coole soundtrack. Drive zal waarschijnlijk enkel beter worden in de loop der jaren. Een cultfilm van het meest geniale soort.
01. Black Swan
In wezen een eenvoudige paranoiathriller, maar door een gedurfde regie en een droomlead van Natalie Portman wordt Aronovskys nieuwste worp naar een torenhoog niveau getild. Er valt weinig meer over Black Swan te zeggen dan dat het een meesterwerk is.
En dan nu nog wat willekeurige toevoegingen
Nèt niet (al dan niet ook best te kanen films)...
Rundskop, Rabbit Hole, Never Let Me Go, We Need To Talk About Kevin, X-Men: First Class, The Ides Of March, Beginners, Winters Bone, My Week With Marilyn, Rabbit Hole
Beste films die ik nog niet gezien heb...
A Separation, Margin Call, The Girl With The Dragon Tattoo, Super 8, Hugo, Carnage, Shame, Incendies,
Script van het jaar...
Gelijkstand tussen Black Swan en 50/50
Knul van het jaar...
Ryan Gosling (duh!) in Drive, Crazy, Stupid, Love en The Ides Of March. Brad Pitt vormt een goede tweede plaats met The Tree Of Life en Moneyball. Ook Joseph Gordon Levitt, Michael Fassbender, Gary Oldman en George Clooney verdienen kudos voor hun vertolkingen in al dan niet meerdere films.
Griet van het jaar...
Natalie Portman en Mila Kunis in Black Swan, hoewel ik een vermoeden heb dat Rooney Mara moeiteloos meer ass gaat kicken in The Girl With The Dragon Tattoo. We zullen zien.
Voorspelbare wegwerpcinema van het jaar...
Transformers 3: Dark Of The Moon, Twilight: Breaking Dawn Part I, Johnny English: Reborn, The Smurfs, Apollo 18, Sucker Punch, Red Riding Hood, Little Fockers, Kung Fu Panda 2, The Green Lantern, etc...
Onverwachtse wegwerpcinema van het jaar...
Cars 2, Biutiful, One Day, The Help, Bridesmaids, The Fighter, The Devils Double, etc...
Laatst gewijzigd door moviemick; 03 January 2012 om 03:28