Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Taken (2008)

Administrator

Standaard Taken (2008)

Reddingsactie in de hoogste versnelling

door Arjan Welles

CIA-agent in ruste Bryan (Liam Neeson) wordt door zijn vrienden en ex-collega's overgehaald nog één keer in actie te komen bij de bewaking van een popster. Als iemand het zangeresje van kant wil maken blijkt Bryan het nog steeds niet verleerd te hebben. Deze beginscènes van Taken, naar de regie van voormalig cameraman Pierre Morel, dienen als startpunt van een ongeloofwaardige reeks achtervolgingen en plotwendingen. Bryan heeft namelijk een tienerdochter, Kim (Maggie Grace), die niets liever wil dan op zomervakantie naar Parijs.

Lenore, de ex van Bryan (gespeeld door Famke Janssen), vindt het allemaal best, zelfs als dochterlief de intentie blijkt te hebben half Europa te doorkruisen voor een concertreeks van U2. Kims overbezorgde vader weet wat er in de wereld te koop is en gaat alleen akkoord met de voorwaarde dat zijn dochter regelmatig laat weten waar ze uithangt. Het meiske is is nog niet goed en wel in Parijs of ze komt een gladde Fransman tegen die Kim en haar reisgenote uitnodigt voor een studentenfeestje. Nog diezelfde avond worden de twee tieners ontvoerd, waarvan vader Bryan via de telefoon getuige is. Hij bedenkt zich geen moment en probeert zijn dochter uit de klauwen van de groep Oost-Europese seksslaafhandelaren te redden die zijn dochter hebben gekidnapt.

Vanaf dat moment gaan alle remmen los, want Neeson knalt en moordt er zonder enige genade of reservering stevig op los. Hij zet heel Parijs op zijn kop en rent met een constant rood hoofd de stad op en neer. Het verhaaltje lijkt dan ook de kapstok voor een aaneenschakeling van geweldsuitbarstingen waarvan je eigenlijk van tevoren de afloop al weet. Veel variatie in de actiemomenten is er trouwens niet. Het zal de liefhebber van rechttoe-rechtaan knok- en schietwerk weinig kunnen schelen, maar de vraag is toch wat een topacteur als Liam Neeson in deze film te zoeken heeft.

Hetzelfde geldt voor de bijrol van Famke Janssen die haar emoties tot gigantische proporties uitvergroot in een poging nog wat diepgang toe te voegen. Alles in Taken is over the top, wat een goede training van de lachspieren met zich meebrengt. Eigenlijk is alleen de ontvoeringsscène van dochter Kim spannend. De rest laat je maar gewoon over je heen komen. Deze actiethriller is een Frans onderonsje, want naast regisseur Morel is het scenario mede opgetikt door Luc Besson. Dat Besson zijn naam tegenwoordig aan zo'n beetje alles dat beweegt verbindt, bewijst hij nog maar eens met Taken. Want hierbij had hij beter voortijdig kunnen afhaken.

Figurant

Standaard

Hmm ben niet echt eens met deze recensie. Heb gisteren de film gezien en moet zeggen dat ik hem wel kicken vond. Het begin en het einde waren misschien niet daverend (vooral Famke Janssen en Maggie Grace waren hierbij storende factoren). Maar overal waar Liam Neeson kwam en was, was er actie. Natuurlijk heeft hij ook een heerlijke kop om naar te kijken! Volgens mij als mensen de serie 24 of films zoals the Bourne Identitity en laatste James Bond mooi vinden, zal deze film ook wel in de smaak vallen.

Figurant

Standaard

De recensie is echt onzin. De film is een spannende aktie-thiller. Vanaf het begin tot het einde blijft de film boeien. Dit komt doordat het thema actueel is en gewoon dagelijks voorkomt. Natuurlijk zijn sommige aktie scenes misschien niet helemaal reeel, maar daar moet je maar even doorheen kijken. Voor de aktie liefhebbers is dit in iedergeval een leuk avondje kijkplezier.

Guandro
    Guest

Standaard

Ik heb gisteren de film gezien en ben het helemaal oneens met de recensie. De film was werkelijk geweldig. Hij had een goede opbouw van de karakters en er was genoeg actie. Dat het een aaneenschakeling is van geweldsuitbarstingen, komt gewoon door het feit dat je heel veel informatie in korte tijd over je heen krijgt. En dat vond ik helemaal niet erg. Het was juist fijn om de hele tijd actie te zien. Het was het in ieder geval waard en ik kan iedereen aanraden om de film te gaan kijken en de recensie dus maar met een korreltje zout te nemen.

Figurant

Standaard

Deze recensie is grote onzin! Ze laten tegenwoordig ook alle zogenaamde filmkenners een recensie schrijven en er klopt helemaal niets van! Alle baggerfilms worden de hemel in geprezen en alle werkelijk goede films hebben altijd het nakijken. Het zijn allemaal van die rare cultfilm lovers die een gegronde haat hebben voor mainstream en wat meer commercielere actiefilms!

Ben het dus ook zeker NIET eens met deze recensie! Deze film was echt super! Pierre Morel laat een staaltje camera -en editingwerk zien die je in menig Blockbusterfilm misschien nog niet eens terug zal zien! Mooie stijlvolle shots en vloeiende en snelle beeldwisselingen werken mee aan een prachtig eindresultaat! Het verhaal was goed, de insteek was prima, zat goed in elkaar en hij ging als een speer! Voor mij alle ingedienten van een prima film! Over the top momenten zaten er natuurlijk ook in, maar daar is het een film voor!

Alle recensenten die commentaar hebben op dit soort films raad ik gewoon aan om zelf eens te proberen om zo'n film te maken, kijken of je dan nog op dezelfde manier tegen deze films aankijkt! Voor alle mensen die deze film goed vonden, Banlieue 13 is ook van Pierre Morel, de regisseur van deze film en die is ook zeker aan te raden!

Figurant

Standaard

Ben het (net als de rest) NIET eens met de recensie! De film mag wel bomvol actie zitten, maar als wanhopig vader met geheim-agent training, moet je elke seconde kunnen gebruiken. Deze razende film verteld het verhaal van een mooi meisje die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is, en haar vader, die haar z.s.m. terug wil hebben.

Vaak heb je bij films dat je ze moet zeggen wat ze moeten doen, in deze film worden alle mogelijkheden en de omgeving optimaal benut. Ook Liam Neeson, die het altijd perfect doet als mentor, schittert ook in deze film.

Ik kan niet wachten tot deze film verschijnt op DVD, ik verliet de bios in een roes.
    Laatst gewijzigd door Sp00n; 12 January 2009 om 14:23

Figurant

Standaard

Een leuke " you messed with the wrong guy" film met spannende vechtscenes die een hoog chiropractor gehalte bezitten.
    Jammer van het wollige einde.
    Laatst gewijzigd door Foxx37; 17 January 2009 om 03:19

Crew Rizotto's schermafbeelding

Standaard

Echt een super goede film...met een Liam Neeson zoals we hem graag zien: bikkelhard, goed acterend en als een superheld. De achtervolgingen door Parijs zijn daarbij een lust voor het oog. Een Europese topper die ook in Amerika hoge ogen gooit!

Figurant

Standaard

Heerlijke actiefilm met goed spel en waanzinnige actie scenes. Geen gelul en gaan met die banaan. Dat mag ik wel. 10 keer beter dan ik had gedacht.

Ik heb me rotgenoten!

Figurant

Standaard

Prima actiefilm. De recensie slaat echt nergens op.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten