Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Watchmen (2009)

Administrator

Standaard Watchmen (2009)

Een superheldenfilm voor gevorderden

door Bart-René Thiel

"Hoe verkoop je Watchmen aan het grote publiek?" Dit vroeg regisseur Zack Snyder zich hardop af tijdens een vertoning van drie scènes uit de film eind vorig jaar in Londen. Dat het antwoord hierop niet gemakkelijk is, is een reusachtig understatement. Sinds het uitbrengen van de graphic novel Watchmen in 1986 komen er geluiden uit Hollywood om de serie van Alan Moore en Dave Gibbons te verfilmen. Grote namen als Terry Gilliam en Paul Greengrass hebben geprobeerd om de comic naar het witte doek te vertalen. Beiden zijn gestrand door enerzijds een beoogd torenhoog budget en anderzijds onenigheid met de filmstudio over de controversiële en uitermate ingewikkelde plot.

Watchmen speelt zich af in een alternatief universum, waarin een groep burgerwachten verkleed in uitzinnige kostuums en een blauw superwezen genaamd Dr. Manhattan de Verenigde Staten hardhandig beschermen tegen het kwaad. Vooral de laatste geeft een draai aan de wereldgeschiedenis van de twintigste eeuw. Zo eindigt de Vietnamoorlog door de inmenging van de blauwe halfgod in een overwinning voor Amerika en blijft Richard Nixon tot in de jaren tachtig aan als president. Begrijpelijkerwijs is zowel de regering als de bevolking maar wat blij met Dr. Manhattan. De vaak nodeloos gewelddadige acties van de andere helden worden echter met de jaren minder populair.

Sinister complot
    De bevolking heeft uiteindelijk genoeg van de gewelddadige praktijken van hun 'beschermers', en de 'superhelden' wordt het verboden om nog langer op te treden tegen de misdaad. Wanneer een van hen, de psychopathische Rorschach, vermoedt dat iemand het gemunt heeft op zijn soortgenoten, trommelt hij de resterende ex-helden op om op onderzoek uit te gaan. Ze stuiten op een sinister complot dat hun levens en dat van de wereldbevolking in gevaar brengt.

Het script van Watchmen is ondanks de vele flashbacks rechtlijniger dan de graphic novel. Het zijn echter de vele terzijdes en culturele referenties die van de film een caleidoscopische vertelling maken. Helaas is het niet gelukt om een balans te vinden tussen plot en verwijzingen. Zo concentreert Snyder zich grotendeels op de introductie van de personages, de mythe rondom superhelden en de impact die zij hebben op de wereld, maar hij reduceert de ingenieuze plot uit het bronmateriaal tot een twist. Dit heeft als gevolg dat mensen die onbekend zijn met Watchmen meermalen in het duister tasten waar de film nu precies over gaat. Zo fluisterde iemand halverwege de 163 minuten durende vertoning: "Wanneer begínt de film nu eens?"

Adembenemende beelden
    Dat Watchmen uiteindelijk een niet te missen bioscoopervaring is, komt door de werkelijk adembenemende beelden die Snyder de kijker voorschotelt. Waar het filmmakers vaak niet lukt om de sfeer van een comicboek vast te leggen, bewees de regisseur eerder met de verfilming van Frank Millers 300, dat hij een graphic novel haast beeld voor beeld kan overbrengen naar het witte doek. Watchmen-ingewijden zullen meermalen hele scènes herkennen. Snyder valt hierom te prijzen, maar het zijn de scènes waaraan hij een andere draai heeft gegeven die de kijker werkelijk naar adem doen snakken. Zoals de ingenieuze openingssequentie, die er niet alleen prachtig uitziet maar ook inhoudelijk weet te imponeren.

Toch is het Snyder uiteindelijk niet gelukt om onder de huid te kruipen van de comicboekmythologie. De ingewijden zullen de vele referenties naar comicboekhelden zoals Superman en Batman weten te waarderen, maar voor hen zal er weinig nieuws onder de zon zijn, terwijl het voor de groentjes allemaal iets te veel van het goede wordt. Beide groepen zullen door de lawine aan pracht en praal te druk zijn met genieten om zich hier al te lang druk over te maken.

sjoepcoup
    Guest

Standaard

ik vond dit de slechtste film ooit gemaakt ik dacht er zit nog wel wat actie in maar het was gewoon 3X niks.
    De film was ook veel te lang dradig en in de bioscoop waren er zelfs mensen die weg liepen, omdat die zo saai was.

Administrator meuh's schermafbeelding

Standaard

Kan me er wel in vinden dat je het een slechte film vond, ik vond het ook niet echt een geweldige film. Om het nou de slechtste film ooit te noemen vind ik een beetje ver gaan.
    If you try to fail, and succeed, which have you done?

rickdlr
    Guest

Standaard

Je kunt ook de dingen die je niet begrijpt niet zomaar goed vinden. Het is een speciale smaak die je moet hebben om dit verhaal en uitvoering op waarde te schatten. Als je niet gegrepen bent door de graphic novel, dan gaat het met de film ook niet lukken. Het is geen x-men 4 gelukkig!

Administrator meuh's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, ik kan me zomaar voorstellen dat wanneer je de comic wel kent je deze film wel goed vindt.
    Laatst gewijzigd door meuh; 09 March 2009 om 08:53
    If you try to fail, and succeed, which have you done?

Producent moviemick's schermafbeelding

Standaard

Het zou ook nog eens kunnen zijn dat je zo oppervlakkig bent dat je alleen actiefilms goed vindt, en als er een keer een film komt waarvan je had gedacht dat het puur actie is, terwijl er ook nog zowaar verhaalopbouw inzit, dan is het direct de slechtste film ooit... Nou sjoepcoup, ik vond dit ook geen meesterwerk, maar jij hebt duidelijk epic movie, meet the spartans, scary movie, bedtime stories, the love guru en disaster movie nog niet gezien...

Figurant

Standaard watchmen

Wat een fantastische film, mooie beelden, prachtige special effects en gelukkig geen X-men achtige film. Vond de film in het begin wat langdradig, had wat sneller gemogen. Echter nu ik de film in zijn geheel gezien heb vond ik dat niet storend. Leuke verwijzingen naar andere superhelden films en de komische noot wordt ook niet vergeten.

Vind het bijzonder dat iemand hier de film als slechtste film ooit betiteld. Wat je goed of slecht vindt is een kwestie van persoonlijke smaak. Maar de slechtste film ooit? Waarschijnlijk is deze filmliefhebber een fan van de spion van oranje. Over slechte films gesproken...

Figurant

Standaard

Ben afgelopen weekend naar deze film geweest. Moet zeggen dat ik erg teleurgesteld was, de film is veel te langdradig en heeft relatief weinig actie. Kortom boring.

Wanneer je een keer de ervaring mee wil maken om in de bios in slaap te vallen. Kijk deze film.
    Laatst gewijzigd door Man with Rock; 16 March 2009 om 18:14

GL
    GL is offline
    Producent GL's schermafbeelding

Standaard

Het is een film die niet bedoeld is zoals spiderman en batman. Misschien dachten die mensen die de zaal uit liepen dat. Maar die begin titels zijn echt prachtig. Deze is een van m'n favoriete films. Een superhelden films mogen toch ook eens een inhoudelijk goed zijn. Toch niet enkel actie. Informeer je eerst eens als je naar een film gaat!

Figurant

Standaard

Actie is een genre dat vele mensen ligt. Ik ben film liefhebber. Ik hou van alle soorten genres, buiten dan zware romantische verhalen. Ik heb op grote filmscholen gestudeerd. Op gebied van Compositie van de beelden, de belichting, de Special zoals ook de Visual effects is er bijna niks op te merken. De film is totaal niet langdradig, de nieuwe cinema gaat telkens langere films maken (Into The Wild, Public Enemy Number one Part I & II, American Gangster, The Dark Knight, The Departed, Der Baader Meinhof Komplex). Dus echt zwaar langdradig kan je zulke goede geregisseerde film niet noemen. En als je dat wel vindt is dat zeer spijtig, want meer en meer regisseur kiezen ervoor om hun eigen inbreng in de film te laten.
    WATCHMEN IS DE BESTE FILM UIT AMERICA SINDS ' THE DARK KNIGHT ' (dat wilt dus wel iets zegge ! )

Regels voor berichten