Wat vind jij van deze film?
Wat vind jij van deze film?
Des Hommes et des dieux - Hard en traag geloof
In de Franse filmcultuur is het erg gepast om onderwerpen uit het heden en verleden een film toe te geven. Un Prophete was zo groot voorbeeld in 2009, en Des Hommes et des Dieux in 2010. Nou kreeg ik eindelijk de genoegen om te zien wat er nu zo bijzonder was aan dit onderwerp van een hardnekkig geloof.
In de hoge bergen van Algerije zo rond het jaar 1996 zitten er 7 Franse monniken opgeborgen in een klooster waarin ze samen leven met de islamistische cultuur. Hierin verzorgen ze het dorp met hart en ziel, maar toch met een voorzichtig gevoel. Zeker als de monniken erachter komen dat terroristen allerlei mensen vermoorden om hun boodschappen richting het groter publiek over te kunnen brengen. De broeders besluiten te blijven in hun klooster dat leidt tot hevige conclusies.
In het 2011 kijken we zeker met een ander oog na geloof van de christenen en moslims. Ieder heeft zijn mening, al wordt dat tegenwoordig niet echt gewaardeerd. Nou in 1996 was het niet veel anders alleen werd er met een harde hand geregeerd. Dit is de zware boodschap die Des Homme et des Dieux probeert over te brengen.
Nou leidt deze boodschap vaak tot trage momenten tussen de acteurs en hun dialogen. Het eerste uur van de film is vooral saai vanwege hoop preken,gezang en mooie beelden van de dorpsomgeving. De 1 zal dit beter kunnen waarderen, maar wees niet verrast als dit je zult vervelen.
Enige lof wil ik tegenover Lambert Wilson plaatsten, die met zijn rol als Broeder Christian het meest overtuigende personage van allemaal weet neer te zetten. Al moeten we toegeven dat de karakter ontwikkeling voor deze film nog het minst belangerijkste is.
Des Hommes et des Dieux is dus een grippende film over de dood en leven, en wat daartussen je leven kan bepalen. Het 2e uur weet je als kijker pas interresse te tonen in de hele film, en dat vond ik erg zonde.
Uitstekend gedaan, maar het had allemaal wat minder traag gemogen.
7/10
Gefeliciteerd The King's Speech,Inception,Toy Story 3 en The Fighter voor jullie briljante prestaties !
Boeiend verhaal, maar echt veels te traag en veels te veel gezang. Goed acteerwerk, mooie beelden. Maar duurt allemaal net te lang.
Een goede Franse dramafilm...
Het gaat over verhaal klooster en kerk...
Dat weet je hoe verhaal speelt, ook dat weet je niet hoe over
kerk opgevoed...
Wat een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Het is wel moeite waard...
Hoewel ik monikken niet zo vertrouw, is dit een prachtige film. Niet traag en interessant inkijkje in het leven van kloosterlingen.
Groetjes van swellie.
Dit is zo'n film die nog dagen in je hoofd blijft zitten