Wat vind jij van deze film?
Wat vind jij van deze film?
Gisteren toevallig in voorpremiere gezien. Geweldige film! De intense emoties grijpen je naar de keel en houden je na afloop nog enige minuten in je stoel.
Terechte Oscar-winnaar.
hey allemaal,,
ik ben met school naar deze film geweest,
het is een hele mooie en leerzame film!!!
Deze film kan ik aan iedereen aanraden.
Groetjes Linda.![]()
Ik vond het een hele mooie film en raadt hem zeker aan!
Geweldig acteerwerk! Ik vond het vooral interessant om te zien hoe de Stasi-agent zo betrokken raakte bij zijn ge'wiretapte' personen. Vooral die personageverandering wist de acteur subliem neer te zetten; prachtig door eerst, wanneer hij een onbetrokken man is die gewoon zijn werk doet, een krampachtige houding neer te zetten, en naarmate zijn personage betrokkener raakt, steeds meer een onzekere houding krijgt en een ontroerde blik.
Als ik kritiek moet geven; het onderwerp is in ruime zinnen weer wat 'safe'; daar bedoel ik mee; om te scoren in het buitenland kan een film het beste nationaal typerend zijn; dat is het met het onderwerp van de DDR, daarnaast is een 'typisch duitse stijl' gehanteerd, met een sober kleurenschema van bruin en grijs. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Der Untergang, heeft de maker wel veel meer de moeite genomen om niet de feiten de hoofdrol te laten spelen, maar de personages zelf. Daarnaast hebben buitenlandse festivals, zoals die van de Academy awards, de neiging om films te kiezen die naast 'nationaal' ook typerend zouden zijn volgens een bepaalde 'Europese' standaard volgens hun idee; het gaat dan vooral om films die feiten uit de Europese geschiedenis behandelen en het element van de europese kunstfilm van de jaren 60 hebben (wat dat volgens hun idee is; bovendien zijn deze elementen nu niet mer nieuw).
De film bevat deze elementen en is daarom een perfecte kandidaat voor de Academy awards voor beste buitenlandse film.
Aan de andere kant is dit 'safe-spelen' niet de allesbepalende factor.
Omdat het bij deze film niet om experimenteren draait, maar puur om de ontplooiing van de karakters van de personages, kan dit de maker niet kwalijk genomen worden.
Aan de andere kant zijn de sobere kleuren juist typerend voor de sfeer binnen de DDR, die nogal bedrukt en bedompt is. En juist door de mise-en-scene niet te opvallend te maken, komen de personages volop aan bod.
De karakters zijn zo ontroerend en doen je kippevel krijgen; dit is de absolute kracht van de film.
Uitstekende film met een goed sfeerbeeld van hoe het in die tijd moet zijn geweest, en een inventief en mooi einde had alleen visueel opzicht wat fraaier gekund.
ik wil deze film ook graag zien. Ik heb Zwartboek gezien met Sebastian Koch en vond het een geweldige acteur! Ik hoop dat hij in deze film net zo goed is!
Geweldige film. Boeiend maar geeft ook een beangstigd beeld van de DDR. Iedereen werd in de gaten gehouden. Mooi de strijd van de Stasi agent
; kiezen voor de staat of zijn gevoel.
Een emotionele film.
Een prachtige film die welliswaar een wat romantisch beeld geeft van de DDR, maar aan de andere kant ook laat zien dat een dictatuur altijd ondersteunt wordt door dat het volk er voor kiest om er met mee te werken.
Ik vond het verder prachtig om te zien dat de partijtop zelfs bang was voor iemand die écht in het communisme geloofde.
Wederom is dit een pracht van een film, de Duitse film is tegenwoordig zo goed dat ik steeds weer uitkijk naar nieuwe producties.
Ook naar deze keer ik dus uit, en hij heeft me niet teleurgesteld, het is 2 uur boeiende film, prachtig scenario, puike vertolkingen, ongelooflijk hoe de sfeer van de jaren 80 uit de DDR is weergegeven in de prent, de locaties, kostuums en interieurs, alles heeft zo'n grijs grauwe kleur die past bij het regime dat heerste in het voormalige Oost Duitsland.
En wederom een pluim voor de scenaristen en regie, dat ze ook dit deel van de Duitse geschiedenis, die ook niet zo mooi was, waarheidsgetrouw weergeven.
Ik kijk alweer uit naar een volgende Duitse film.