Melancholia (2011) Drama van Lars von Trier waarin twee zussen tijdens een huwelijksfeest geconfronteerd worden met het naderende einde ter tijden

Naar de filmpagina Ga naar de filmpagina

Cijfer

7 van de 10 sterren (13 stemmen)
Jouw cijfer:

Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Melancholia (2011)

Administrator Film1's schermafbeelding

Standaard Melancholia (2011)

Wat vind jij van deze film?

Producent michiel meijlof's schermafbeelding
    9 van de 10 sterren

Standaard

Eigenlijk moet je een film als deze even op je in laten werken voor je een oordeel geeft... hele indrukwekkende film, die misschien net iets te lang duurt. Maar wel heel mooi gebracht, geacteerd en in beeld gebracht. Verwacht geen vrolijke film, maar ook niet zo luguber als antichrist. Wel een indrukwekkende film.

Figurant

Standaard

Echt kotsmisselijk van de schokkerige cameravoering. Zeer irritant. en niks Melancholia. Apathia zou een betere naam zijn. Charlataneske crap. De enige die lacht is von Trier zelf die bij de Artyfarties zn subsidies heeft gekregen. En al die Amerikaanse acteurs die, oei oei voor een Europese Art-house film zijn gevraagd. Staat goed op hun cv denken ze..

Figurant

Standaard

Zeer indrukwekkende film, met name de tweede helft waarbij het naderende onheil tot in je vezels voelbaar wordt. Traag, zeker, maar juist daardoor uitermate spannend. De slotminuten behoren wat mij betreft tot de hoogtepunten uit de filmgeschiedenis. Vijf sterren

Producent
    8 van de 10 sterren

Standaard

Een film waarin het verhaal duidelijk ondergeschikt is aan de stilistische vormgeving. Ieder shot is haast even prachtig in compositie en belichting. Een genot om naar te kijken. Veel mensen kraken de film af waarschijnlijk doordat ze door de cast op het verkeerde been zijn gezet. Wie verwacht nou een Kirsten Dunst en Kiefer Sutherland in een Von Trier film?!... Zeer verrassend gecast maar inderdaad met het risiko dat mensen denken een romantische film over een bruiloft te gaan zien (als je Von Trier niet kent!). Ik vond hem mooi, onheilspellend, sterk geacteerd, en van goede muziek voorzien.

Figurant ARTHURHOFMAN.COM's schermafbeelding
    10 van de 10 sterren

Standaard

Wie Von Trier weet te waarderen voor zijn kunde in het maken van pure en rauwe cinema, zal deze zeker in zijn Top 10 plaatsen. Wanneer je uitgaat van de casting en daar een verwachting bij krijgt vraag je om teleurstelling: dit is geen Hollywoodpulp waarbij alles wordt uitgekauwd en debielbestendig wordt voorgeschoteld. Het vraagt om enig analytisch vermogen en intellectuele overgave. Een juweel.
    Opvallend is overigens wel dat Amerikaanse critici dit de beste film van 2011 vinden.

Producent Tarkus's schermafbeelding
    3 van de 10 sterren

Standaard

Laat ik maar beginnen met het feit dat ik helemaal geen liefhebber ben van Lars von Trier, maar wou toch wel eens weten wat hij zou doen als hij een SF-film zou maken.
    De prent heeft een heel goede cast, die het prima doet zonder uitzonderingen, en ook de beelden zijn mooi.
    Maar, het verhaal ook van de hand van von Trier, is helemaal niet mijn ding.
    Net als bij zijn andere filmen heb ik me hier ook alweer stierlijk verveeld, al zaten er op het einde van de film wel enkele indrukwekkende scènes.
    Eén les heb ik hieruit geleerd, de volgende Lars von Trier film laat ik aan mij voorbij gaan.

Figurant
    9 van de 10 sterren

Standaard

Heerlijke Von Trier.

Lars Von Trier is een zeer indrukwekkende regisseur. De man blijft maar afkomen met vernieuwing voor de cinema. En zijn ideeën zijn ook bijna altijd goed. Ook deze film werkt en zelfs heel goed. Ik zou dit zelfs mijn favoriete Von Trier noemen. Maar ik moet Dogville nog eens herzien en dat blijft toch ook wel een erg indrukwekkend meesterwerk. Maar dit is natuurlijk weer iets totaal anders.

De film is ingedeeld in 3 delen. Een proloog en 2 hoofdstukken. De proloog is machtig, zoiets had ik nog nooit eerder gezien. 10 minuten kippenvel en met open mond zitten te staren naar mijn scherm. Ongelofelijk mooi, pure kunst. Alleen al de proloog mag bekroond worden met hopen prijzen. Daarna komt het vreemde eerste hoofdstuk Justine. Een trouwfeest dat alles behalve leuk verloopt. Ook erg geslaagd, zeker een aardige en ongemakkelijke sfeer. Een beetje 'Festen' achtig. Deel 2 'Claire', gaat over de zus van Justine. Dit deel is zeer beklemmend en zelfs lichtjes verontrustend. Zeer geslaagd.

Het acteren is weer van topniveau! Von Trier laat altijd bekende acteurs een stapje verder gaan en hier neemt hij Kirsten Dunst voor zijn rekening. Een zeer eigenaardige rol maar subliem gespeeld. Gainsbourg blijft ook nog steeds schitterende acteprestaties leveren. Dus ik heb er zeker niks op aan te merken.

Op technisch vlak ook weer eens wat anders. Dit gaat weer een beetje in de stijl van een dogme 95 film, daarom dat ook de camera wat schokkerig was, wat voor mij zeker geen probleem was. Qua soundtrack heeft Von Trier ook zeker een juiste keuze gemaakt, zeer sfeervol en erg bijpassend.

Niks anders dan lof maar mijn gevoel zegt toch een 9/10. Komt zeker door hier en daar wat overbodige scénes. Maar stoort natuurlijk niet.

Regels voor berichten