Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
    Administrator

Standaard Luuk van Huët (Filmfocus)

HOUDT HET MEEST VAN
    Ik ben overal voor in, maar ik heb mijn reserves bij voorspelbare romantische komedies en pseudo-diepzinnige arthousedrama's.

ZIET GRAAG FILMS MET
    Phillip Seymour Hoffman, William H. Macy, Humphrey Bogart, Samantha Morton

ZIET GRAAG FILMS VAN
    Takashi Miike, David Fincher, Paul Thomas Anderson

VINDT DIT GEWELDIGE FILMS
    Punch-Drunk Love, Cidade de Deus, Finding Nemo, Kill Bill: Vol. 1, Van God Los

VINDT DIT WAARDELOZE FILMS
    Kangaroo Jack, Feestje!, het gehele oeuvre van Catherine Breillat, Sans Soleil, Godzilla (1998)

EN WIL VERDER KWIJT
    Ga vooral naar de films toe waar je zelf naartoe wilt gaan en laat je keuze niet van mijn (of andermans) mening afhangen, maar probeer ook eens wat nieuws uit. Hang je constant rond in de megabioscoop, pak dan eens een film in dat knusse filmhuisje.
    Haal je bij voorbaat je neus op voor Hollywood, ga dan eens met een grote bak popcorn in een joelende zaal zitten. En als je het niks vindt, kun je altijd nog mij de schuld geven.

Naast zijn schrijfwerk voor Filmfocus, is Luuks mening over de nieuwste bioscoopfilms regelmatig te horen op Asphalt Jungle en te lezen in de Amsterdam Weekly en op Recensieweb.

Mijn recensies lees je hier: /specials/dossier.php?id=15
    Laatst gewijzigd door Jimmy Shelter; 14 September 2006 om 16:45

Administrator

Standaard Mijn top vijf van 2005

Bij deze mijn opsomming van de meest memorabele films van het jaar des Heeren 2005, waarbij ik met de nodige pijn en moeite me ook beperk tot vijf titels. Zoals het hoort, zal ik van hoog naar laag opsommen.

5. Survive Style 5+: Slechts enkele bioscoopzalen in Rotterdam hebben tijdens het IFFR mogen genieten van deze uitzinnige over-the-top actiekomedie, waarin de Japanse Johnny Depp Asano Tadanobu en bad-ass mofo Vinnie Jones glansrollen hebben als respectievelijk een laconieke zonderling die zelfs met moord niet van zijn vrouw af kan komen en een existentialistisch ingestelde huurmoordenaar. Waar blijft die DVD-release?

4. King Kong: De film is te lang, bij tijd en wijle ietwat futloos, sentimenteel en hopeloos politiek incorrect, maar op de momenten dat Peter Jackson moet presteren, sleurt hij je als kijker mee een magistrale filmische achtbaan die je ademloos achterlaat. Dat is een prestatie waar het merendeel van de blockbusterfabrikanten een ledemaat voor zou inleveren. Daarnaast, een gemankeerd meesterwerk is nog steeds een meesterwerk.

3. Darwin's Nightmare: Een documentaire die aankomt als een mokerslag in je maag over de gevolgen van de uitzetting van Nijlbaarzen en de daarbijbehorende visserij. Wapenhandel, prostitutie, AIDS, weeskinderen, armoede, honger, uitbuiting en nog een heleboel andere naargeestigheid wordt in beeld gebracht, waarna je zwaar gedeprimeerd de zaal uitzwalkt.
    Maar wel met een brandend verlangen de wereld te verbeteren.

2. A History of Violence: David Cronenberg op zijn best weet aan zijn briljante cast acteerprestaties te ontlokken die in een rechtvaardig universum Oscars zouden verdienen.
    Naast een onthutsende kijk op de rol, aantrekkingskracht en verwerpelijkheid van geweld is het een treffende metafoor voor de Amerikaanse samenleving in het algemeen en de huidige oorlog in Irak in het bijzonder.

1. Sin City: Een mijlpaal in de filmgeschiedenis. Rodriguez (en okay, een vleugje Tarantino) maakt optimaal gebruik van excellent bronmateriaal, vooruitstrevende digitale techniek, aansprekende acteurs en een onbeschaamde graaitocht door alle clichés van de film noir. Daarmee creëert hij, in mijn ogen, de film noir voor het nieuwe millennium. En dan te bedenken dat er nog vervolgen aankomen.

En in plaats van woorden te verspillen aan de rotzooi die verder onze kant op is uitgebraakt, bij deze nog eervolle vermeldingen voor Team America: World Police, House of Flying Daggers, Un long dimanche de fiançailles, 2046, Batman Begins, Vital, Tarnation, The Machinist, Kung Fu Hustle, Undertow, Mysterious Skin, Manderlay, Land of the Dead, Nightwatch, Crash, Corpse Bride, Serenity, The Constant Gardener en The Taste of Tea.

Luuk van Huët

Soortgelijke discussies

1. Filmfocus BB-codes toegevoegd.
    Door Jimmy Shelter in forum Film1 Feedback
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 11 January 2006, 15:21
  2. 2-1-2006 Luuk van Huët: de top vijf van 2005
    Door filmfocus in forum Film Nieuws
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 03 January 2006, 11:52
  3. 18-11-2005 Filmfocus still going strong!
    Door filmfocus in forum Film Nieuws
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 09 December 2005, 07:39

Regels voor berichten