Waar ik absoluut van kan genieten is een film die je weet mee te nemen en onder te dompelen in een bepaalde sfeer. Zo kreeg ik bij "The Man Who Wasn't There" van de broertjes Coen ongelooflijk veel zin om de film nog eens opnieuw te bekijken in een duister kot lurkend aan een ongezonde sigaret en dat terwijl ik helemaal geen roker ben. "Sideways" deed me dan weer enorm verlangen naar een grote kaasschotel met daarbij een bestofte fles wijn uit een uitstekend jaar. Als ik de film binnen enkele maanden opnieuw ga bekijken op tv, ga ik er gegarandeerd voor zorgen dat ik die beide in huis heb. Anyway, om zo'n sfeer te kunnen overbrengen op de kijker moet alles perfect zitten en dat is bij "Sideways" het geval. In de zonnige en bij momenten idyllische Californische wijnvelden met daarbij een jazzy soundtrack komt het verhaal van de 2 toch gedeeltelijk gefaalde en depressieve mannen (vooral Miles dan) helemaal tot zijn recht.
Wat er eveneens perfect zit, zijn de prestaties van de 4 hoofdacteurs. Thomas Haden Church en Virginia Madsen, die wel eens aan de rand van een grote doorbraak zou kunnen staan, werden daarvoor alvast beloond met een Oscarnominatie. Paul Giamatti werd voor het 2de jaar op rij schandelijk over het hoofd gezien. Vorig jaar schitterde hij als depressieve nietsnut in "American Splendor" en dit jaar als ... euhm ... depressieve nietsnut in "Sideways" dus. Een rol die hem duidelijk op het lijf geschreven is. Gezien de zware concurrentie gok ik dat "Sideways" maar 1 van zijn 5 Oscarnominaties (die van het beste script op basis van bestaand materiaal) gaat kunnen verzilveren, maar dat neemt zeker niet weg dat je de film zeker moet gaan bekijken. Je kan dan misschien trachten een klein flesje wijn binnen te smokkelen in de bioscoop voor als de goesting te groot wordt.

Tragikomedie van de regisseur van About Schmidt, waarin de mislukte schrijver Miles zijn oude vriend Jack meeneemt op een wijntour door Californië
LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren