Wat vind jij van deze film?
Wat vind jij van deze film?
Ik heb erg van het boek genoten en vind het geweldig dat dit nu als film wordt uitgebracht.
Helaas is er geen bioscoop in de stad waar ik woon. Dus dat wordt een half uur reizen per auto om hem te zien of wachten op de dvd. :-)
sja, ik vond hem echt tegen vallen. Slechte film. plot zie je van mijlen ver al aankomen en al dat super gezwets van Grunberg, niet aan mij besteed. Jammer, kan me echt niet voorstellen dat dit een oscar zou opleveren voor nederland, of dat we zelfs maar een shortlist zullen halen...
Het loopt wel raar want gisteren zat er bij ons geen hond in de bioscoop en dat op een vrijdagavond.
Film viel inderdaad tegen, dat kleine meisje speelde nog het best en redde de film nog enigszins. De desolaatheid van Namibië kwam op mij niet over, hooguit op het einde. De muziek matchte niet. Film deed me heel in de verte denken aan een film van Antonioni: Profession Reporter, met Jack Nicholson. Maar die had veel meer sfeer.
Tirza - Waanzin leidt tot meesterwerk
Hoop Nederlandse films hebben door de jaren heen geleden tot simpele projecten die zich veel zwaarder voordoen dan ze horen te zijn. Tirza, die het boek van Arnon Grunberg na verteld weet precies de juiste toon te pakken van complete waanzin en een depressieve waarheid. Want als we eerlijk moeten zijn, Tirza zal niet verkozen worden tot Feel Good film van het jaar.
Gijs Scholten van Aschat geeft hier zijn beste rol uit zijn carriere neer als Jorgen Hofmeester, een hoog ontwikkeld man die van zijn baan ontslagen wordt, ze vrouw heeft verloren in een scheiding en nodig op zoek na zijn dochter Tirza. Tirza lijk vertrokken te zijn met haar Marokaanse vriendje na een land ergens in het midden oosten. Jorgen pakt zijn koffers en gaat een eenzame zoektocht tegemoet om zijn dochter terug te vinden.
Wat regisseur Rudolf van den Berg hier het beste doet, is de tijd nemen om alles aan Jorgen te vertellen. We moeten zijn pijn voelen, en dat gebeurt met pieken en dalen. Waar enige complicaties en verwarring kan voorkomen is in de ongemakkelijke relatie tussen vader en dochter. Hierbij valt het enigste minpunten ook in de handen van Sylvia Hoeks, die ik persoonlijk niet overtuigend vond als rebelse dochter.
Maar het draait hier niet om Hoeks, wat duidelijk verteld wordt komt allemaal uit de depressieve geest van Jorgen. Met een helse nachtmerrie achter de rug komt er de ontknopping die voor mij erg verrassend was. Het pasten uitstekende bij wat ik de 90 minuten daarvoor heb gezien. Dit is met verre weg de beste Nederlandse film van het jaar, en hopelijk een kandidaat voor de Oscars 2010.
8.0/10
Gefeliciteerd The King's Speech,Inception,Toy Story 3 en The Fighter voor jullie briljante prestaties !
Valt zeer tegen deze film. Heb ooit één boek gelezen van Grunberg en dat viel al vies tegen. Slechte acteurs, muziek niet in overeenstemming met beeld en de film liep traag. Alle het meisje speelde mooi en daar wordt op de officiele website niet eens aandacht aan geschonken. Helaas is mijn beeld van de NL film niet ten positieve bijgesteld, het slechte imago wat het op mij heeft is weer dubbel en dwars bevestigd. Een goed idee van de regering om cultuursubsidies te verminderen. Ik hoop dat ze bij de film beginnen. Voor mij voorlopig geen NL film meer...
minstens een 7 waard
Ik heb juist het boek uitgelezen en vond het een prachtig boek. Wel vond ik dat er soms wat overdreven werd. Een voorbeeld hiervan is dat Jörgen Hofmeester, het vriendje van Tirza nl Choukri vermoord met de Stihl MS 170 (een kettingzaag). Voor de rest vond ik het een prima boek en is het minstens een 8 waard. Indien er ook een verfilmde versie van bestaat, raad ik de mensen aan om eerst het boek te lezen om alle context zelf op te vullen in je hoofd en nadien de film te zien.
geen donder aan....
Deze film moet het vooral hebben van de mooie shots en het uitstekende spel van Scholten van Aschat. Ook het meisje was heel aandoenlijk. De muziek paste niet echt en Sylvia Hoeks vond ik ook niet overtuigen.