Wat vind jij van deze film?
Wat vind jij van deze film?
Gaaf, echt mooi en spannend...
Lijkt me super gave film wil ik echt zien hoor!
Mooie film naar het einde toe wat klef maar ja dat is Steven Spielberg.
4 sterren
Morgen in de bios ik wil er echt heen! Het lijkt me een heel gave film, hij is genomineerd voor beste film dat betekent hopelijk iets goeds! Het lijkt me een heel gave film, ik houd van paarden....
En met de regisseur zit het ook wel goed Spielberg heeft meer dan genoeg bewezen dat hij geen rommel produceert!
Recensie : ***
War Horse lijkt een nieuw oscar waardig drama van Steven Spielberg. Met een zogezegd ontroerend verhaal lijkt de weg naar de oscars niet ver weg. Mooi is het wel maar het bevat grote kritiek punten.
Grote minpunten waren het saaie eerste uur van de film dat moeite heeft om te boeien. Misschien beter geweest om de film te beginnen ergens na een uur en de vorige minuten als flashbacks in te lassen. Met als rode draad : het oude vlagje dat de hele reis meemaakt. Zo zou het verhaal een stuk boeiender zijn dan het nu is. Rechtlijnige verhalen staan niet meteen garant voor boeiende cinema. Ook is de belichting vaak echt niet mooi bij sommige scènes en belichting valt onder de vleugel : camerawerk. En soms is dat camerawerk zo gelikt dat het niet meer mooi is. Zo valt het teveel op dat vele spots en softboxen bij buitenopnames de boel zodanig moeten oplichten dat het licht vaak onnatuurlijk lijkt. Je moet er maar eens op letten. Vooral te zien aan de schaduwen op de grond bij de eerste scènes op de boerderij. Stoorde mij eigenlijk aan die onnatuurlijke belichting.
Ook het overzoete einde wordt in beeld gebracht met een lelijke oranje zonsondergang filter waardoor het precies lijkt of de wereld in brand staat en lijkt op te schroeien tot het laatste organisme is opgedroogd. Toch moet er worden gezegd dat het camerawerk dan weer bij sommige scènes zeer goed is. Zeker wanneer de sfeer wat grimmiger wordt en Spielberg als vanouds oorlogstaferelen op het publiek mag trakteren. Het camerawerk is bij vlagen zelfs adembenemend. Bij de scène waar de paarden uit een graanveld komen gerend. Mooi gefilmd en gemonteerd! Dat moet gezegd worden.
Iets wat me ook tegenviel was dat de film onnodig aan de lange kant is. Die verkoop op het einde had er niet bij gemoeten. Een trage, mooie fade out bij de hereniging zou niet verkeerd zijn geweest. Dan zouden we gespaard zijn gebleven van die oranje filter zoals eerder gezegd.
Ook krijgen we vaak personages te zien die deftig worden geïntroduceerd maar even snel weer verdwijnen als ze gekomen waren. Ze dienen echter gewoon telkens als redding voor dat paard. Ik weet niet hoeveel mensen voor dat beest in die film hebben gezorgd of verhinderd hebben dat hij aan zijn einde komt maar dat waren er veel en het was allemaal nogal toevallig.
De scène met het prikkeldraad vond ik eerder komische goed werken in de film. 2 soldaten staan ruzie te maken om een doodgewoon paard. Net zoals er oorlog is om niets. Mooie gedachte maar nu ook weer niet wereld schokkend. Alhoewel dat paard is volgens iedereen heel bijzonder. Hoeveel keer we dit in de film horen is niet normaal. Wat de personage in dat dier zien is mij nog steeds een raadsel. Volgens hen lijkt het of dat beest kan vliegen.
Toch 6/10 omdat de oorlogscène in de film in de eerste plaats niet enkel en alleen doelt op spektakel maar focust op de personages. Het siert Spielberg dat hij niet overgaat in over the top actie maar een realistisch beeld brengt van een slagveld. Hij weet elke focus die elk personage krijgt mooi en kort uit te werken tot geloofwaardig. Daar herkennen we Spielberg weer. Maar wel na anderhalf uur pas.
De muziek van John Williams daar valt over te twisten. Ik ben niet echt fan ook al klonk het mooi enzo. Ik heb niks met de legendarische componist. War Horse heeft een mooie score met een kleffe nasmaak dat het allemaal wat zoetsappiger maakt.
6/10 ook omdat de hereniging toch niemand koud laat en het komt vooral door het aandoenlijke spel van Jeremy Irvine. Van dat paard moet je niet te veel aandoenlijk spel verwachten.
War Horse is een film die je na het zien zeker niet slecht zal vinden. Alleen het had veel boeiender en spannender gekund. Als je van paarden houd, elke Spielberg film graag in de bios ziet(mijn geval), paarden posters op je kamer hebt hangen, weinig verlangd van een film en je paarden leuke beesten vindt. Ga War Horse zien.
Wel vind ik die 6 oscarnominaties dan weer overdreven. Nuja de oscars neem ik nu toch niet meer serieus.
Laatst gewijzigd door GL; 05 February 2012 om 11:34
Eigenlijk is hierboven alles al gezegd. Een drama over de relatie tussen mens en dier vind ik altijd wel boeiend. Verder moet het (al wordt Joey door 14 verschillende paarden "gespeeld") enorm veel geduld kosten om een paard al die handelingen te laten verrichten, zoals zijn vlucht (onbereden dwars door de vuurlinies en klimmend tegen de wanden van de loopgraven). Het drama bevat wat teveel toevalligheden en wordt hier en daar te zwaar aangezet om een oscarwaardige film te zijn. Ik denk dat de nominatie dus weer niet ingelost gaat worden.
Dat is waar chapeau voor wat men dat beest kan laten doen. Maar de scènes die jij aanhaalt bestaan eigenlijk uit GCI en visuele effecten dat paard is op die momenten niet echt. Zeker niet als het op die wanden klimt. Bij die scènes gebruikten ze een mix van echte beelden met visuele effecten.
gisteren gezien in de bios... spielberg did it again.. veel respect voor deze film. Geen van zijn films hebben minder dan 4 sterren en dat komt niet door zijn reputatie maar om het simpele feit dat iedere film een op zichzelfde staande hit is. 4 van de 5 sterren. Kwaliteit!!!!1