67%
Gebaseerd op 9 recensies

Recensies

Rise of the Guardians (2012)

100

Avengers van legendarische kindervrienden

"Door dat tempo móet je Rise of the Guardians een tweede keer gaan zien - de eerste keer heb je niet kunnen genieten van alle details in de verschillende sprookjes­werelden. Het is namelijk allemaal prachtig getekend, en bevolkt door hilarische kerstelfjes en harige yeti's die van ons zó een eigen film mogen krijgen."

Romy van Krieken - Veronica Magazine
70

De magie van geloven

"Rise of the Guardians - gebaseerd op de jeugdboeken van William Joyce - komt uit de animatiestal van Shrek, Kung Fu Panda en How To Train Your Dragon. Dat is te zien ook, want debuterend regisseur Peter Ramsey pakt uit met een oogstrelend mooi avontuur dat leunt op geestige personages en een intelligent en hartverwarmend verhaal over de magie van geloven."

Eric le Duc - De Telegraaf
70

Fantasievolle superheldenfilm

Het verhaal van meesterschrijvers David Linsday-Abaire en William Joyce is meeslepend doordat de achtergrondverhalen van alle personages even goed zijn uitgewerkt, zodat je gemakkelijk met ze meeleeft. Rise of the Guardians is een fantasievolle superheldenfilm voor iedereen die ooit in de paashaas of de kerstman heeft geloofd.

Anneke Arentsen - Film1
70

Niet heel soepel maar toch daverend en onvoorspelbaar

"De onevenwichtigheid van de personages blijft een soepel verloop van Rise of the Guardians hinderen. Er worden uitstekende ideeën en grapjes geïntroduceerd, maar de schrijvers pakken niet echt door. De actiescènes, zoals een confrontatie tussen een groep schoolkinderen en de grillige Jack Frost, zijn in al hun hectiek toch flitsend, daverend en onvoorspelbaar."

Arjan Welles - Filmtotaal
70

Prachtig gemaakt

"Het detail en de creativiteit waarmee Rise Of The Guardians tot leven wordt gebracht op het witte doek is uiteindelijk wat deze film zijn kracht geeft. Dit is dan ook vooral de reden waarom het de moeite waard is om hem te gaan zien in de bioscoop, want de film is echt prachtig gemaakt."

Alette Kreuze - Filmpjekijken.com
70

Voor volwassenen wellicht iets te zoetsappig

"Volwassen in ons nuchtere Nederland zullen het allemaal wellicht wat te zoetsappig vinden. Maar als je erin mee wilt gaan is 'Rise of the Guardians' een film waar je met de hele familie van kunt genieten. (..) De film spreekt verhaaltechnisch misschien niet zo tot de verbeelding als de gemiddelde Pixar-film, wat de animaties betreft doet deze DreamWorks daar absoluut niet voor onder."

Patricia Smagge - Cinemagazine
60

Guardians mierzoet en niet spannend

"Uiteindelijk wordt de boeman geen moment eng, zodat de film eigenlijk vooral van de ene naar de andere prachtige scène kabbelt. (..) Hierdoor blijft het echt magische gevoel waar Rise of the Guardians met alle oogverblindende pracht en praal duidelijk wel op mikt, uiteindelijk achterwege."

Robbert Blokland - Spits
50

Rise of the Guardians weet niet te betoveren

"Van alle andere personages is dat meteen duidelijk. Het zijn typetjes. De Kerstman is een Slavische goedzak en heeft de woorden 'Naughty' en 'Nice' op zijn armen getatoeëerd, de Paashaas heeft een Australisch accent. Het is opvallend hoeveel clichés en weinig grappen deze DreamWorks-film bevat. Mooi is de 3D animatie wel. Uiteindelijk is dat ook het beste wat deze film te bieden heeft: visuele acrobatentoeren en een eindeloze waaier van sneeuwvlokken en droomstof."

Barend de Voogd - Nu.nl
40

Zielloos verhaal

"De paashaas is een blaaskaak, de tandenfee is lief maar neurotisch en de Kerstman blijkt zijn orders te krijgen van het mannetje in de maan. Aardig gevonden, maar toch heeft deze knap geanimeerde film uit de DreamWorks-studio weinig origineels te bieden. Het verhaal is schematisch, de boodschap geforceerd en oudbakken."

Pauline Kleijer - De Volkskrant
*******

Fantasievolle superheldenfilm

door Anneke Arentsen
Vorig jaar sprak Russell Brand de stem in van de Paashaas in Hop en was James McAvoy te horen als de zoon van de Kerstman in Arthur Christmas. Maar nooit eerder kwamen deze personages samen in één film. In Rise of the Guardians ontdek je dat niet alleen de Kerstman en de Paashaas, maar ook Klaas Vaak, Jack Frost en de Tandenfee elkaar kennen en zich samen ontfermen over de kinderen van de wereld. De nieuwste animatiefilm van Dreamworks voelt als een superheldenfilm met alle mythische figuren uit je jeugd.

Het verhaal van Rise of the Guardians wordt verteld vanuit het perspectief van het minst bekende personage, winterkoning Jack Frost. Jack is een mysterieuze puber met magische krachten, die vol vragen zit. Wie is hij? Wat wil hij met zijn leven? En waarom kunnen kinderen hem niet zien, maar de andere beschermers wel? Ondanks de focus op Jack Frost, komen alle vijf de guardians ruimschoots aan bod. Dit komt doordat schrijver William Joyce (Robots) en scenarist David Lindsay-Abaire (Rabbit Hole) elk personage even goed hebben uitgewerkt, zodat je met ieder van hen meeleeft en als gevolg ook met de hele groep.

Rise of the Guardians raakt niet alleen een gevoelige snaar, maar werkt ook op je lachspieren. Zo heeft de Paashaas het Australische accent van stemacteur Hugh Jackman meegekregen en is hij, anders dan je zou verwachten, net zo stoer als Indiana Jones. De Kerstman (een geweldige Alec Baldwin) ziet eruit als een mix tussen een Russische soldaat en een Hells Angel en vindt Pasen maar een stom feestje met rotte, beschilderde eieren. Hij heeft een leger aan mini-kerstmannetjes die eruit zien als wandelende kerstsokken met belletjes en de hele tijd alles in de war sturen. De pret is compleet door een running gag met een Yeti die in de werkplaats van de kerstman alles van een verfje voorziet en daarna te horen krijgt dat het voor niets is geweest.

Slecht geanimeerde schurk
Ook de animatie is om van te genieten. Vooral Klaas Vaak is een lust voor het oog, met alle minuscule zandkorreltjes die als gouden vlokjes door de lucht vliegen. Hij kan niet praten, maar laat zijn gevoelens blijken door zandfiguren boven zijn hoofd te maken. Zijn mimiek doet de rest. Het is dan ook jammer dat de animatie van schurk Pitch Black, de boeman, een stuk minder uitgewerkt is. Pitch lijkt sterk op Hades, de god van de onderwereld, uit Disneys Hercules. Zijn gelaat is totaal niet gedetailleerd, terwijl het zwarte stof dat hij gebruikt om kwaad te doen wel heel fijn is. Hierdoor komt de boeman niet zo sterk over als zou moeten en dat terwijl Jude Law hem juist een heerlijk maniakale stem meegeeft.

Toch komt de boodschap van Rise of the Guardians uiteindelijk wel over: kinderen moeten in zichzelf geloven en zijn wie ze willen zijn. Dit komt zowel naar voren in het verhaal van Jack Frost, die nog zoekende is, als in het verhaal van alle guardians, die pas hun werk kunnen doen als alle kids in hen geloven. De film is een ode aan de fantasie, iets wat volwassenen ook nog herkennen. Want wie heeft er nou niet in Paashaas of de Kerstman geloofd? Een mooi superheldensprookje voor de feestdagen.

Registreren Inloggen