53%
Gebaseerd op 12 recensies

Recensies

Tula: The Revolt (2013)

60

Mooi eerbetoon

"De ambities van dit Nederlandse drama over een slavenopstand eind achttiende eeuw op Curaçao zijn niet bescheiden: dat blijkt wel aan de inter­nationaal ingestelde cast en het feit dat iedereen Engels spreekt. Of ze allemaal waargemaakt gaan worden, is even de vraag, maar vaststaat dat dit waar gebeurde drama z'n werk als eerbetoon aan een groep dappere mensen prima doet."

Klaas Kaptijn - Veronica Magazine
60

Mooie opzet

"Tula: The Revolt vertelt over een nooit eerder op film vertoonde periode uit de Nederlandse geschiedenis. Een belangrijk verhaal dat jammer genoeg ondanks de grootse opzet te vaak in clichés vervalt."

Shelley Eimers - Cinemagazine
60

Redelijke film

"De opbouw van de film is weinig verrassend, maar heel bezwaarlijk is dat niet. Wat de film helaas niet lukt, is de kijker op indrukwekkende wijze te doordringen van de impact en significantie van de opstand die herdacht wordt als de eerste aanzet tot afschaffing van de slavernij in Nederland."

Steffan Hofland - Filmtotaal
60

Slavendrama onmisbaar lesmateriaal

"Tula is een bescheiden eposachtige film die een onderwerpt aansnijdt waar veel Nederlanders geen weet van hebben. In dat kader is deze productie onmisbaar als lesmateriaal."

Ab Zagt - AD
60

Te oppervlakkig

"Leinders vertelt een belangwekkend verhaal dat verteld moet worden. De inhoud raakt aan historisch onrecht dat nog altijd doorwerkt maar blijft te veel aan de oppervlakte door een schematische invulling van plot en karakters."

Dick Gilsing - Moviescene
60

Weinig diepgang

"Tula: The Revolt neemt je in vogelvlucht mee door een stukje geschiedenis dat zeker de moeite waard is om te vertellen. Jammer genoeg mist de diepgang die de film echt bijzonder had kunnen maken."

Merijn Wierenga - Neerlands Filmdoek
60

Wie? Wij? Slavendrijvers?

"Leinders, die zich liet inspireren door films als Braveheart, houdt het graag overzichtelijk met Tula als een Mandela avant-la-lèttre. Laten we Tula: The Revolt zien als een beginnetje. Hierna graag complexere films over de slavernij."

Jos van der Burg - De Filmkrant
50

Slavernijdrama wil maar niet beklijven

Tula: The Revolt is het zoveelste slavernijdrama in korte tijd, maar regisseur Jeroen Leinders weet toch een relatief onbekend deel van de Nederlandse geschiedenis over te brengen. Hij kiest geen kant, maar hierdoor blijft het verhaal wel vlak. De personages zijn minimaal uitgewerkt en het geheel wil maar niet spannend worden. De gevechten worden namelijk telkens onderbroken door gesprekken tussen slaaf en overheidsmedewerker. Het gaat allemaal te makkelijk, waardoor het moeilijk is om mee te leven.

Anneke Arentsen - Film1
40

Goede bedoelingen leiden niet tot een goede film

"Het gebrek aan cinematografische aspiraties zorgt ervoor dat Tula: The Revolt zich laat bekijken als ene verfilmde Wikipediapagina."

Berend Jan Bockting - De Volkskrant
40

Jongensboekenblik op slavernij

"Schrijver/producent/regisseur Leinders (blank en in zijn jeugd woonde hij op Curaçao) maakte met Tula: The Revolt zijn speelfilmdebuut en neemt de kijker te strak bij de hand. Zo gunt hij ons niet de vrijheid om anders te denken en voelen dan hij. Wat nogal ironisch is bij een film die zo nadrukkelijk over vrijheid gaat."

Gerhard Busch - Cinema.nl
40

Slavenopstand

"Natuurlijk is het belangrijk dat deze geschiedenis wordt onthouden, maar Tula gaat helaas aan goede bedoelingen ten onder. De helft van de tijd heb je het gevoel dat je naar met liefde gemaakt amateurtoneel zit te kijken. Ook ontbreekt de spanning: de film begint namelijk met het gruwelijke vonnis dat wordt geveld over Tula en zijn broeders."

Annet de Jong - Telegraaf
40

Weinig informatie over de slavernij

"Leinders vertelt puur het verhaal van de opstand en de liefdesrelatie tussen Tula en Speranza. Tel daarbij de weinig overtuigende confrontaties tussen slaven en leger op en je moet helaas concluderen dat Tula: The Revolt niet de geschiedkundige film is geworden die deze gitzwarte bladzijde uit onze geschiedenis verdiend had."

Jochem Geerdink - Filmpjekijken.com
*****

Slavernijdrama wil maar niet beklijven

door Anneke Arentsen
De laatste jaren zagen we opvallend veel slavernijdrama's voorbijkomen. Met succes, want 12 Years a Slave won de Oscar voor Beste Film en Christoph Waltz kreeg een Academy Award voor zijn bijrol in Django Unchained. Nederland deed een duit in het zakje met Hoe duur was de suiker, over slaven in Suriname. Daarnaast maakte debuterend regisseur Jeroen Leinders het kleinschalige drama Tula: The Revolt. Leinders weet nog iets toe te voegen aan de stroom slavernijfilms, door een nog nooit verfilmde periode uit de Nederlandse geschiedenis te tonen: namelijk de slavenopstand in Curaçao in 1795. Tula vertelt het waargebeurde verhaal van een slaaf die, net als Solomon Northup in 12 Years a Slave, tegen zijn onderdrukkers in opstand durft te komen. Dit gaat uiteraard niet zonder slag of stoot.

Het is prijzenswaardig dat debuterende regisseur Leinders een relatief onbekend deel van onze geschiedenis durft te vertellen. Hierbij toont hij het perspectief van de slaven, maar kiest hij niet meteen hun kant. Het verhaal wordt dus niet verteld om je een bepaalde richting op te duwen, zoals in Hoe duur was de suiker. De film is daarnaast op Curaçao gedraaid op de plekken waar de gruwelijkheden daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Dit geeft een extra dimensie aan het drama. De in 2012 overleden Jeroen Willems is perfect op zijn plaats als de starre plantagehouder Van Utytrecht en Jeroen Krabbé komt tot zijn recht als de wijze, maar gecorrumpeerde gouverneur.

Het feit dat de opstand uit Tula: The Revolt waar gebeurd is, is niet genoeg om je geboeid te houden. Hiervoor geeft Leinders zijn tragische verhaal niet genoeg body mee. De personages blijven vlak, doordat we nooit te weten komen wie Tula is en hoe zijn relatie met zijn lief Speranza tot stand is gekomen. Het enige dat telt is de strijd om vrijheid. Dit gevecht neemt bijna de gehele speelduur in beslag en wil ondanks het vele vuurgeweld maar niet spannend worden. Tula gaat namelijk om de scène in gesprek met hooggeplaatste overheidsmedewerkers, waarna er weer gevochten kan worden. Daarnaast komt Tula wel heel toevallig aan de informatie dat de slavernij in Haiti is afgeschaft. Als het moment daar is, komt bijna geen enkele slaaf op het idee om niet met Tula mee te gaan, terwijl in opstand een grote kans op overlijden betekent. De keuze voor Engels als voertaal is jammer. Leinders heeft nu wel een internationale cast tot zijn beschikking, maar niet iedere acteur kan accentloos Engels spreken. De ene Nederlanders, zoals Jeroen Willems, spreekt perfect Brits, maar Derek de Lint en Henriëtte Tol hebben meer moeite om hun Nederlandse roots te verbergen. Dit leidt alles leidt af van het toch al zo vlakke verhaal.

Trailer van Tula: The Revolt
Registreren Inloggen