« Terug naar de filmpagina *******

Grote actie, kleine overlevingskans

door Evelien van Baekel - Poodt
Een Finse regisseur strikt een grote Hollywood-naam voor zijn nieuwste project en maakt daarmee de duurste nationale productie ooit. Klinkt als een film op zich maar toch overkwam het Jalmari Helander (Rare Exports). Samuel L. Jackson (The Hateful Eight, om maar iets te noemen) las het script van diens ijzige actiekomedie Big Game en was gelijk om. Hij móest de rol spelen van de Amerikaanse president die in de Finse wildernis strandt. Deze machtigste man ter aarde wordt toevallig gevonden door de 13-jarige Oskari (Onni Tommila) die zich naar traditie moet bewijzen in de ijskoude woestenij. De twee kunnen midden in het bevroren niemandsland niemand anders vertrouwen dan elkaar en ontdekken al snel dat de crash van het presidentiële vliegtuig geen ongelukje was, maar een terroristische aanslag. Met niets meer dan een pijl en boog slaan ze op de vlucht.

Het fish out of water principe van de verwende Amerikaanse president in de onherbergzame vrieskou spreekt tot de verbeelding. Jackson is doorgaans de zelfverzekerde, stoere vent maar berust zich nu comfortabel in zijn noodlijdende lot. Dat hij nota bene gered moet worden door een 13-jarig jochie maakt de lol compleet. Het spreekt voor Helander dat hij zijn film niet enkel ophangt aan zijn A-lister maar er nog andere capabele namen bij heeft gezocht. Ray Stevenson, Jim Broadbent, Felicity Huffman en Victor Garber vullen de line-up goed aan zodat Big Game niet doodslaat na iedere Jackson-scène. Saillant detail: de beeldschone natuurshots zijn eigenlijk niet opgenomen in Finland maar in de Alpen omdat Helander het Finse landschap te plat vond.

De actiescènes zitten vrij goed in elkaar maar toch is het af en toe te bemerken dat Helander niet goed wist wat hij met zijn budget aan moest. Een houterige overgang haalt zo de vaart uit een anders zo spectaculaire sequentie maar gelukkig is dit maar incidenteel. Het is bewonderenswaardig dat de filmmaker zijn real-life neefje Tommila vrijwel enkel in het Engels laat spelen maar dit zorgt er niet voor dat het acteertalent van de beste jongen goed geëtaleerd wordt. Misschien toch nog even een lesje bij de nonnen voordat de volgende Engelstalige rol zich aandoet.

Heerlijke actiekomedie die af en toe stuit op een kleine taalbarrière in het beeldschone en ijskoude landschap. Het verrassende duistere tintje van het slot en de meer dan capabele cast tillen Big Game boven een standaard actienummertje uit.

Trailer van Big Game