« Terug naar de filmpagina ********

Dezelfde hachelijke situaties; betere special effects

door Evelien van Baekel - Poodt
Wie loopt er niet tegenaan? Die ooit zo begeerde carrière blijkt in de praktijk ook maar gewoon een job met saaie dagen en repetitieve klusjes. Geloof het of niet, zelfs Captain Kirk (Chris Pine) heeft er last van. De missies die hij en zijn crew het afgelopen jaar uitvoerden zijn puur van verkennende en vredelievende aard. Kirk heeft zelfs al zijn ontslag ingediend als hij en zijn crew tijdens een uitje op een ruimtestation op een interessante missie stuiten. Na twee Star Trek-films heeft J.J. Abrams plaatsgemaakt voor een nieuwe regisseur. Fast & Furious regular Justin Lin neemt ditmaal de regie op zich. Voor het scenario is een ware Trekkie opgestaan: superfan Simon Pegg fungeerde al eerder als consultant voor de franchise maar ziet zijn naam nu ook in de credits verschijnen als scenarist.

Is de hachelijke situatie waarin de crew belandt vernieuwend? Niet bepaald. Maar dat was in de series ook nooit het geval. Ook daar kwamen dezelfde scenario's herhaaldelijk langs en draaide het eigenlijk meer om de onderlinge relaties tussen de bemanningsleden en de onderliggende thematiek. Beyond is wat dat betreft een prima voortzetting van de oude formule, zij het met aanzienlijk betere special effects, veel meer humor en in dit geval ook een uitstekende soundtrack. Vooral die laatste is goed vertegenwoordigd met een aantal nummers van de Beastie Boys, door de bemanning 'klassieke muziek' genoemd.

Idris Elba als ultieme vijand leek een gouden vondst maar in de praktijk is de zure en klagende Krall fantasieloos. Zijn holle spel zal deels liggen aan de dikke laag rubber op zijn gezicht maar zelfs dan hadden we meer verwacht van de Thor-acteur.

Respectvolle voortzetting van de retro-remakes met als enige minpunt een bad guy die wordt gesaboteerd (pun intended) door lui schrijfwerk en een onmogelijk masker. Dit derde deel in de franchise gaat niet Beyond voorgaande films maar geeft fans precies wat ze willen.

Film1 Promo van Star Trek Beyond