« Terug naar de filmpagina *******

Even the Dutch army don't wear orange!

door Jasper van Oosten
Klassiekers als Dr. Strangelove en M*A*S*H bewezen dat de filmgenres oorlog en komedie een gelukkiger huwelijk aan kunnen gaan dan je in eerste instantie zou denken. Sindsdien is het recept al voor verschillende militaire interventies gebruikt en via Good Morning, Vietnam en Three Kings (De Eerste Golfoorlog) is Hollywood nu aanbeland in het Afghanistan van na de aanslagen van 11 september 2001. Het ironische Whiskey Tango Foxtrot is gebaseerd op de ervaringen van Kim Barker, een journaliste die van de ene op de andere dag haar bureaubaan in New York verruilt voor de functie van correspondent in het hectische Kabul. Hier staat haar een cultuurshock op verschillende fronten te wachten.

Onder regie van het duo Glenn Ficarra en John Requa (I Love You Phillip Morris, Crazy, Stupid, Love.) draagt 30 Rock-comédienne Tina Fey haar hoofdrol met verve. Ze vertolkt de onervaren Kim Baker - de r is komen te vervallen - met een goede mix van onhandigheid, spot én ambitie. Zo gaat ze onverschrokken mee op een gewapende missie, maar wel met een knaloranje tas ("de verkoopster van North Face zei dat het militair was"). Hoe meer Kim door de wol geverfd raakt, des te onschuldiger wordt ook Whiskey Tango Foxtrot: de oorlogsthrill werkt verslavend en om hun reportages te kunnen verkopen nemen de journalisten steeds grotere risico's, maar het werk wordt er niet minder gevaarlijk om.

Aanvankelijk heeft Whiskey Tango Foxtrot moeite om de juiste toon te vinden, letterlijk en figuurlijk: de softe muziek van een akoestische gitaar zet de gebeurtenissen in een wel erg romantisch daglicht en de humor bezondigt zich aan nogal gemakkelijke taalgrappen. Ook gaandeweg bedient het scenario zich van situaties die, afgezet tegen de harde realiteit, iets te cinematisch worden uitgespeeld. En daarmee mist Whiskey Tango Foxtrot de rauwe impact van een film als A Perfect Day.

Gewapend met de juiste komische kwaliteiten, staat Tina Fey haar mannetje als een journaliste die gepokt en gemazeld wordt als oorlogscorrespondent. Hoewel de toon van de film in feite synchroon loopt met de (on)ervarenheid van het hoofdpersonage, heeft Whiskey Tango Foxtrot wel de tijd nodig alvorens erin te slagen een goede balans te vinden tussen humor en drama.

Trailer van Whiskey Tango Foxtrot