« Terug naar de filmpagina *********

Gewaagde chaos

door Jan-Peter Rook
Darren Aronofsky doet niet aan luchtige films. Binnen zijn gehele oeuvre komt het drama The Wrestler uit 2008 nog het meest in de buurt van een luchtige film en dat zegt wel wat. Maar met mother! - het uitroepteken staat er niet voor niets - heeft Aronofsky het nu wel heel bont gemaakt. Wat begint als een onschuldig kijkje in het leven van een verliefd stel ontaardt namelijk in totale waanzin. Niet alleen psychologisch en symbolisch, maar ook qua wat er zich letterlijk allemaal binnen het huis van Jennifer Lawrence en Javier Bardem afspeelt. Aronofsky liet zich bij het schrijven van het script kennelijk inspireren door de huidige samenleving waarin we leven. Moeten we ons zorgen gaan maken?

mother! begint als een redelijk herkenbare huiskamerthriller met bovennatuurlijke elementen, maar we moeten al snel afstappen van het idee dat aan deze film een genre valt toe te kennen. De man (Bardem) is een dichter op zoek naar inspiratie en zijn veel jongere, bloedmooie vrouw (Lawrence) heeft er alles voor over om hem gelukkig te maken. Om het allemaal lekker vaag te houden is van beide personages de naam niet bekend en dit geldt ook voor de dokter die op een gegeven moment bij hen voor de deur staat. Vanaf het moment dat Bardems personage besluit deze mysterieuze man (Ed Harris) binnen te laten, begint mother! met het psychologische vernietigingsproces. Na de dokter komen ook diens vrouw - een lekker valse Michelle Pfeiffer - en hun twee zoons op visite en de vanzelfsprekendheid van dit alles begint toch wel behoorlijk op de zenuwen te werken. Zowel bij Lawrence's personage als bij de kijker. Wat volgt is totale gekte, een explosie van vreemde interacties, bizarre personages, extreem geweld en verbijsterende symboliek. En dat allemaal binnen de vier muren van hun droomhuis. Hoe overweldigend en chaotisch deze krankzinnige koortsdroom ook is, je moet mother! zien om het te geloven.

Mensen die denken dat mother! een gewone thriller of horrorfilm is, zullen zeer bedrogen uitkomen. Sterker nog, ze zullen wel eens getraumatiseerd kunnen raken. Verder is het vreemd om halverwege de film plotseling Kristen Wiig voorbij te zien komen. Een prima actrice uiteraard, maar de plotselinge toevoeging van zo'n bekend gezicht in een film als mother! leidt erg af van de chaos die zich op dat moment voor je ogen voltrekt.

Laat het maar aan Darren Aronofsky over om een film te maken waardoor je het leven en alles om je heen in twijfel begint te trekken. mother! is een gewaagde chaos met bevreemdende personages, bizarre situaties en onthutsende symboliek. En enkele verontrustende beelden die nooit meer van je netvlies zullen verdwijnen.

Trailer van Mother!