Review: Pineapple Express is een lekker tussendoortje

Geplaatst op 26 juni 2008 12:25 in Recensie Bart-René Thiel
Funny man Seth Rogen is momenteel dé komediester in Hollywood. Als Rogen het telefoonboek wil verfilmen, dan krijgt hij zonder problemen groen licht. Want hoe anders valt te verklaren dat hij de hoofdrol mocht spelen in de actiekomedie Pineapple Express. Het komediegedeelte kunnen we wel aan Rogen (Knocked Up, Superbad) overlaten, maar actie? De film gaat pas 16 oktober bij ons in première, maar hieronder alvast (met dank aan de Cinema EXPO in Amsterdam) een korte review.

Pineapple Express is een vreemde, maar lekkere combi tussen een drugskomedie en een gewelddadige actiefilm. Rogen speelt - zoals we inmiddels van hem gewend zijn - een loser die zijn dagen vult met blowen. Maar wanneer Dale getuige is van een moord, slaat hij samen met zijn drugsdealer en veelgebruiker Saul (James Franco) op de vlucht.

Hoewel Rogen zijn uiterste best doet, is het Franco als de enorm vage Saul die moeiteloos de show steelt. Franco staat niet bekend om zijn grappen, laat staan grollen. Hij is bij het grote publiek vooral bekend als Harry Osborne uit de Spider-Man films. Franco brak echter door in de briljante komedieserie Freaks and Geeks van Judd Apatow. Jawel, de man achter het succes van onder meer Knocked Up en Superbad.

Franco's Saul is The Dude van de 21ste eeuw. Net als Jeff Bridges de hoofdpersoon uit The Big Lebowski beschikt Franco over een natuurlijk charisma die van de wereldvreemde Saul een onvergetelijk personage maakt.

Helaas is het scenario van Rogen en schrijversmaatje Evan Goldberg niet zo sterk als het vorige werk van het duo, daar is ie weer: Superbad. Sommige grappen van de continu benevelde Saul en Dale komen niet bij de kijker over, tenzij je zelf knetterstoned bent. Prachtige bijrollen van onder meer Gary Cole (Office Space) en Danny R. McBride (The Heartbreak Kid) en soms schokkend brute actiescènes leveren genoeg lachsalvo's op om de missers snel te doen vergeten.

Drie sterren