Johan Nijenhuis over het vervolg op Costa!

Geplaatst op 26 februari 2004 00:00 in Interview Film1
Robbert Blokland sprak eind februari 2004 met regisseur en producent Johan Nijenhuis over het vervolg op zijn bioscoophit 'Costa!'.


Hoi, Johan: kom maar met je grote Costa! 2-nieuws dan!
Het wordt een prequel: hij speelt zich af in de jaren tachtig, en heet dan ook Costa! 82. Het wordt een musical.


Een soort Ja Zuster Nee Zuster?
Nee, je moet meer richting Grease en Dirty Dancing denken. Daar lonkte de eerste Costa! ook al naar, nu wordt het allemaal nog wat concreter. Wijo (Koek, scenarist -rb.) en ik hebben heel lang getwijfeld óf we überhaupt een vervolgfilm moesten maken: de series liepen goed, maar we durfden niet te voorspellen of een tweede film óók zou werken. Op dit jaren tachtig-idee waren we allebei direct verliefd. We willen in het najaar gaan draaien.

Wordt het een remake van Costa! 1?
Nee, het wordt een geheel nieuw verhaal. De enige gemeenschappelijke factor is de Spaanse kust. En dat ik weer de regie doe.

Een nieuw verhaal... laat me raden: jongetje en meisje, hoop gedoe, ze worden verliefd, nog meer gedoe, meisje krijgt jongetje?
Hahahahaha! Gaat niet elke film waarin niet wordt geschoten daar over?? Costa! 82 gaat over Tracy, de dochter van een projectontwikkelaar die met haar vader naar de Spaanse kust komt. Hij wil van elke Spaanse bar aan de kust aan Hollandse feesttent maken. In één van de panden die hij wil opkopen zit Ronnie, een kraker, die daar een illegale disco runt: The garage. Uiteraard wordt Tracy hopeloos verliefd op Ronnie.

Dus we krijgen niet deel 2: The Empire strikes back?
We hebben serieus met dat idee zitten spelen! Om in een prequel het ontstaan van de Empire uit te leggen. De Empire zou dan de good guys zijn in plaats van de bad guys, dat leek ons leuk. Maar het verhaal kwam niet op stoom, dus dat idee hebben we weggegooid. We hebben heel veel ideetjes weggegooid trouwens, die allemaal niet werkten.

Heb je al hoofdrollen in gedachten?
Nee, daar zeg ik nog niets over. Omdat het een prequel is, zijn we helemaal vrij in het casten van de film.

Je gaat toch vermoedelijk wel weer in je eigen kweekvijver vissen?
Ze moeten allemaal goed kunnen zingen hè, dat maakt het wel een stuk lastiger. Niet alle acteurs kunnen goed zingen, zelfs niet alle acteurs in NL Film-producties.

Krijgen we dan een film gevuld met het hele Joop van den Ende-musical-arsenaal van rond de twintig?
Hetzelfde dat voor acteurs geldt, geldt ook voor musicalsterren: niet elke musicalster zal het goed doen op het witte doek. Het zijn twee totaal verschillende disciplines die we willen combineren: het gaat een lange zoektocht worden om een goede cast rond te krijgen.

Je gaat mij niet wijsmaken dat je geen namen in je hoofd hebt zitten...
Ik heb ze wel, maar ik ga ze niet noemen. Ik wil in dit geval echt eerst testen: ik durf zelfs van de namen in mijn hoofd niet te zeggen of ze écht geschikt zijn. Met Costa! 1 hadden we geluk: we castten drie acteurs met louter tv-ervaring, dat bleek wonderwel te werken. Dit keer zoeken we het talent niet bij de soapies, maar in de musicalwereld, in de hoop daar óók raak te schieten.

Is er in Costa! 82 ruimte voor nieuwe populaire tv-sterren uit de serie? Zoals die Joey van Velden, die op de fandag bijna door bakvissen werd verscheurd?
Ik heb de voorkeur dat niet te doen. Logistiek zou het ook vreemd zijn, om mensen uit de 21e eeuw in de jaren tachtig te zetten.

Komt het Victor Löw-karakter terug?
Hahahahaha! Ik denk het niet. Costa! 82 speelt 18 jaar vóór Costa! 1, dan zou Ian ongeveer 16 zijn. Victor is een dijk van een acteur, maar voor een 16-jarige kan hij niet meer doorgaan: we zouden dan dus hoe dan ook een andere acteur moeten casten.

Had je al iemand in gedachten voor de projectontwikkelaar?
Nee, nee, echt niet: je bent heel vroeg met het nieuws. We zitten echt nog in de ontwikkelingsfase, al is wel zeker dat de film doorgaat. Edwin de Vries, de huidige intendant, ontwikkelt het script heel actief mee: hij had ook een paar heel goede suggesties over wanneer de acteurs moeten gaan zingen. Gaf ons een aantal regels die Shakespeare gebruikte in dit verband. Dat was voor ons echt een eye-opener: wij hebben natuurlijk ook nog geen ervaring met musicalfilms maken.

Wat zijn de kosten?
Costa! 82 gaat zo'n drie miljoen euro kosten, te financieren middels een cv-constructie. Daarom zetten we er ook zo'n vaart achter: we willen echt dit jaar nog beginnen met de productie. We mikken op een release in het voorjaar van 2005, al durf ik nog niet te beloven dat we dat gaan halen.

Waar wil je gaan draaien? Weer in Salou?
Nee, we zoeken echt een badplaats met een wat meer klassieke uitstraling.

Saint Tropez?
In die richting moet je wel denken, ja. Salou werkte perfect voor Costa! 1, die een bijna Californische uitstraling moest krijgen. Het decor voor Costa! 82 wordt klassieker: niet alleen omdat het natuurlijk twee decennia eerder speelt, maar ook vooral om het contrast tussen de vader van Tracy en de groep van Ronnie duidelijk te maken. Ronnie en de zijnen moeten de stad flink op stelten kunnen zetten, hahaha!

Oh jee... wordt er weer een palmboom in iemands reet geduwd?
Hahahaha, als het even kan, houden we die er zeker in! Dat je me daar nog op pakt, na vier jaar!

Het was een dieptepunt in de film, geef toe...
Het was een volstrekt geïmproviseerde scène! Zonder de schuld af te wenden, maar het was een idee van de stuntcoördinator. We moesten de scène maandag opnemen, dus zondag hadden we de hele dag het gevecht geoefend, in de bloedhitte. Ergens riep ik dat ik nog een einde voor het gevecht nodig had, toen kwam hij hiermee. It seemed like a good idea at the time, zullen we maar zeggen. Dat je een beetje idee hebt hoe Costa! 1 is gemaakt, hahaha!

Komt er nog een serie 4 eigenlijk?
Daarover besluit BNN volgende maand. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat ze er niet nog een vierde seizoen aan vast willen plakken: de staatssecretaris wil meer Nederlands drama én meer jonge kijkers trekken met de publieke omroep, Costa! verenigt die twee dingen perfect met elkaar. Dertig procent van de doelgroep kijkt naar het programma: dat noem ik persoonlijk een geslaagd product.

Hoe gaat het met Floris, ondertussen?
De ruwe montage is af: we zijn nu bezig met testscreenings op supergeheime locaties, ver weg van de Randstad. Het is niet de eerste keer dat we dat doen trouwens, we hebben het met Liever verliefd ook gedaan: het is heel belangrijk om te merken wat de reactie van het publiek is. We zijn er inmiddels achter dat Floris toch géén alle leeftijden-film is, die illusie hadden we nog even: kinderen onder de zes vinden het allemaal te eng. De humor waar we op hadden ingezet werkt gelukkig wel, daar zijn we heel erg blij mee.

(Robbert Blokland, februari 2004)