Gouttes d'Eau sur Pierres Brūlantes

“”

De Franse film 'Gouttes D'eau sur Peirres Brulantes' van regisseur Francois Ozon is de verfilming van het Duitse toneelstuk 'Tropfen auf Heisse Steine'. Rainer Werner Fassbinder schreef dit stuk op 19-jarige leeftijd maar realiseerde het project nooit. Ozon wilde al langere tijd een film maken over de moeilijkheden van samenleven en de dagelijkse routine. Hij ontdekte het toneelstuk van Fassbinder en realiseerde zich dat hij geen origineel scenario hoefde te schrijven. Alles wat hij wilde zeggen was immers reeds voor het toneelstuk op schrift gesteld.

'Water Drops on Burning Rocks' oftewel 'Gouttes D'eau sur Pierres Brulantes' won afgelopen jaar de juryprijs op het New York Lesbian and Gay Film Festival. Hoewel de film gaat over een mannelijk koppel wordt homoseksualiteit nooit aangekaart als discutabele kwestie. Fassbinder portretteerde een universele visie van koppels: 'Het maginale bestaan bestaat niet.' Regisseur Francois Ozon hield zich niet helemaal aan Fassbinder's tekst en veranderde enkele dialogen en situaties, verhoogde de leeftijd van Leopold en maakte van Vera een transseksueel.

'Gouttes D'eau sur Pierres Brulantes' begint met het openen van een voordeur. De vijftigjarige verzekeringsagent Leopold (Bernard Giraudeau) komt 's avonds thuis met de twintigjarige Franz (Malik Zidi). Franz heeft zich op laten pikken door Leopold en hoewel hij op weg was naar zijn vriendin Anna (Ludivine Sagnier) beseft hij heel goed wat Leopold van hem wil. De kennismaking verloopt via absurde gesprekken, lange stiltes en een vervelend gezelschapsspelletje maar eindigt zoals verwacht in bed.

Onmiddellijk trekt Franz bij Leopold in. Hij neemt de rol van huisvrouw op zich en onderwerpt zich aan het dominante, sadistische gedrag van Leopold. Franz runt het hele huishouden en heeft alles voor zijn minnaar over. Leopold stoort zich echter aan Franz en laat dit maar al te graag weten. Leopold vernedert zijn jonge minnaar en maakt hem zo ongelukkig. Alleen als Leopold op zakenreis is kan Franz ongestoord genieten van zijn passies voor klassieke muziek en literatuur. Toch voelt Franz zich zeer eenzaam als Leopold weg is.

Tijdens een van Leopolds reizen komt de mooie Anna haar ex-vriend opzoeken. Ze is nog steeds gek van Franz en het kost haar weinig moeite hem opnieuw te verleiden. Net als ze willen vertrekken komt Leopold plotseling thuis. Vervolgens staat ook Vera (Anna Thompson), de ex-partner van Leopold, geheel onverwachts voor de deur. Vera blijkt vroeger een man geweest te zijn die zich uit liefde voor Leopold liet ombouwen tot vrouw. Dit komt hard aan bij Franz. Ook het gemak waarmee Leopold zonder enig schuldgevoel zowel Vera als Anna weet te verleiden, kan hij niet verwerken. Franz houdt zielsveel van Leopold en weigert hem met anderen te delen. Als dit toch dreigt te moeten gebeuren, neemt hij een vergaande beslissing...

'Gouttes D'eau sur Pierres Brulantes' is een dramafilm met een theatrale structuur. Dit blijkt uit de verdeling in vier bedrijven, de nadruk op dialogen en het gebruik van slechts één ruimte: het appartement van Leopold.

De film laat zien hoe het leven van een koppel kapot kan gaan aan alledaagse voorvallen. In relaties spelen dominantie en onderwerpen een grote rol. Volgens Fasbinder is dit de realiteit: 'Liefde bestaat niet. Alleen de mogelijkheid van liefde bestaat.' 'Gouttes D'eau sur Pierres Brulantes' kan gezien worden als een provocatieve studie van relaties.

Naast het drama wordt de film ook gekenmerkt door enkele komische situaties, zoals Leopold's natuurlijke wreedheid tegenover Franz en Vera en de vanzelfsprekende welwillendheid van Anna en Vera om samen sex te hebben met Leopold. Maar door het serieuze karakter van de film is het moeilijk de waarde van deze humorischtische scènes in te schatten en blijft de intentie van de film onduidelijk.

Emiel Martens