District 9

“De mensheid aan de kaak gesteld”

Michelle Iwema
Met Peter Jackson als producent is District 9 dit jaar zonder twijfel een van de films waar het meest naar uitgekeken wordt. De vraag is alleen of de sciencefictionfilm de 'buzz' kan waarmaken. Daarover hoeft niemand zich zorgen te maken: District 9 is niet alleen uniek, maar boeit van de openingsscène tot de laatste seconde.

Johannesburg, Zuid-Afrika. Dik twintig jaar terug komt een buitenaards ruimtevaartschip nabij de stad hangen. Men verwacht een vijandige aanval maar dat blijkt niet de opzet van de inzittende aliens. Ze zijn domweg gestrand op aarde en hebben geen kwaad in de zin. Open armen hoeven ze echter niet van de mensheid te verwachten: de regering plaatst ze in een geïmproviseerd vluchtelingenkamp genaamd District 9.

De aliens, in de volksmond Prawns genoemd, hebben een voorliefde voor kattenvoer. Hun wapens zien er flitsend uit, maar mensen hebben er niks aan. Ze werken namelijk alleen door de aanraking van de Prawns zelf. Degene die deze wapens als eerste aan de praat kan krijgen zonder hulp van de Prawns, kan daar gouden bergen aan verdienen.

Vreemdelingenhaat
In de loop van de twintig jaar is het opvangkamp veranderd in een sloppenwijk. Mensen ruilen kattenvoer tegen spullen van de aliens en het begint er met relletjes en prostitutie uit de hand te lopen. Multi-National United (MNU), een zelfstandige organisatie, krijgt de taak om de aliens te verhuizen naar een locatie die niet zo dicht bij de stad ligt. Bij deze hardhandige opruimactie krijgt MNU-medewerker Wikus van der Merwe per ongeluk het dna van de Prawns binnen. Zijn lichaam verandert en hij wordt de levende sleutel naar het activeren van de buitenaardse wapens, of hij wil of niet. Wikus zet het op een rennen en kan alleen nog schuilen in District 9 onder zijn nieuwe soortgenoten.

District 9 schetst een geweldig beeld van de angst van de mensheid voor nieuwe dingen, andere volkeren en de manier waarop de media paniek zaait met eenzijdige berichtgeving. De visuele effecten zijn prachtig en de Prawns komen geheel overtuigend over. Maar District 9 stijgt vooral naar een hoog niveau vanwege het intelligent uitgewerkte script. Door gebruik te maken van louter onbekende acteurs en te filmen in een docudrama stijl, heb je het gevoel dat wat je ziet levensecht is. Bovendien zet de film je echt aan het denken over de donkere karaktereigenschappen van onze soort.

De onbekende Zuid-Afrikaanse regisseur Neill Blomkamp (die tevens het scenario schreef) heeft hiermee een toekomstige sci fi klassieker afgeleverd. District 9 is een erg originele sciencefictionfilm met een unieke stijl, die niet alleen liefhebbers van het genre lang zal bijblijven.