Unter den Palmen

“”

Mark Joost Meijer
De film begint met sfeervolle beelden van de Rotterdamse skyline tijdens de schemering en zal even later vrijwel onophoudelijk de nacht induiken. Te beginnen met Willem Nijholt die in zijn auto overvallen wordt door David. David wordt gespeeld door Helmut Berger, bekend als acteur in Dynasty, maar vooral als levenspartner en muze van regisseur Visconti.

David wordt geholpen door zijn vriendin Tanja (Sheri Hagen),die moeite heeft met het feit dat ze ouder en minder mooi wordt. Tussen de buit vindt David een foto van een knappe jongeman (Thom Hoffman). Hij voelt zich tot hem aangetrokken en probeert hem in de daaropvolgende dagen op te sporen. Dientengevolge komt hij zijn afspraken met Tanja niet na, die op haar beurt van niets weet en in de veronderstelling is dat Davids jaloerse halfbroer Ludwig (Udo Kier) erachter zit. U voelt het al: dit leidt tot spanningen.

Ondanks dat de film baadt in het klinische licht van een ABN Amro-reclame, het geen moment echt spannend wordt en de geluidsband geteisterd wordt door 'hippe' muziek, is 'Unter den Palmen' tot dan toe geen onaardige film. De ervaren acteurs kunnen namelijk meer dan een aardig potje acteren en de ingenieuze camerastandpunten staan zelden op zichzelf. Ze kunnen soms zelfs bijdragen aan de duistere sfeer. Iets wat hoogstwaarschijnlijk te danken is aan 'Karakter'-cameraman Rogier Stoffers.

'Unter den Palmen' gaat echter pas goed de mist in wanneer homme fatale Thom Hoffman met zijn steenkolenengels de film komt binnenwandelen. Hij laat het geheel ontaarden in een filosofisch Sturm und Drang-debat omtrent manipulatie en de vraag of ware liefde moet onderdoen voor romantiek. Niet verwonderlijk wanneer je bedenkt dat de immer tot filosoferen bereidde Tom Tykwer (Winterslafer en Lola Rennt) op de aftiteling staat vermeld als scenariocoach.

In 'Unter den Palmen' is ook nog een klein rolletje weggelegd voor die andere eeuwige Nederlandse belofte, Ian Kerkhof. Net als hij bezit Miriam Kruishoop ergens een onmiskenbaar talent, maar net als hij weigert ze haar pretenties thuis te laten. Hoewel Kruishoop wat dat betreft lichtjaren is vooruit gesprongen sinds 'Vive Elle', blijft 'Unter den Palmen' helaas even zwaar op de maag liggen als tien liter gestold frituurvet.

Mark Joost Meijer