Johnny English Reborn

“Superspion heeft zichzelf opnieuw uitgevonden”

Johnny English begon als reclamecampagne voor een creditcardmaatschappij en groeide onder leiding van vertolker Rowan Atkinson uit tot een aardige parodie op de James Bond-films. De speelfilm uit 2003 kon bouwen op de culturele spanningen tussen Frankrijk en Engeland, toen een Fransman gekroond wilde worden tot koning van Engeland, totdat superspion Johnny hiervoor een stokje stak. Het Verenigd Koninkrijk was destijds in gevaar, maar de spion zelf niet. In het vervolg Johnny English Reborn zijn de persoonlijke risico's echter groter, ligt het tempo hoger en valt er veel meer te lachen.

Johnny's carrière staat op het spel wanneer hij na een missie in Mozambique verantwoordelijk wordt gehouden voor de dood van de premier. Hij raakt al zijn zelfvertrouwen kwijt en gaat zichzelf zoeken bij de monniken in Tibet. Op een dag wordt hij door Pamela (Gillian Anderson), het hoofd van de nieuwe spionnenorganisatie MI7, opgeroepen om de premier van China te beschermen tegen de criminele groep Vortex. Met nieuwe kracht en met een nieuwe sidekick begint hij aan zijn missie.

Running gags
De superspion is net als in de eerste film niet erg slim en niet goed met vrouwen, maar wel vasthoudend. Dit levert weer een hoop misverstanden en hilarische situaties op, zoals de running gag waarbij Johnny vrouwen aanvalt, omdat hij denkt dat het de beruchte Killer Cleaner is die achter hem aanzit. Deze grap wordt wel iets te vaak herhaald, maar de fysieke Mr. Bean-achtige taferelen brengen het geheel weer in evenwicht. Zo trilt Johnny's linkeroog elke keer wanneer ze het over zijn mislukte missie in Mozambique hebben en racet hij erop los in een opgevoerde rolstoel. Rowan Atkinson gebruikt zijn hele lijf om je aan het lachen te krijgen.

Niet alleen valt er in Johnny English Reborn meer te lachen dan in zijn voorganger, ook hangt er meer spanning in de lucht. De superspion vecht tegen een schurk in een kabelbaan, bestuurt een helikopter en wordt zelfs met de dood bedreigd. Deze Bourne Identity-achtige scènes worden afgewisseld met romantische taferelen tussen Johnny en zijn gedragspsycholoog Kate Sumner (Rosamund Pike). Het resultaat is een spionnenparodie met een evenwichtige mix van actie, humor en romantiek.