American Hustle

“Charlatans in de krultang”

Jasper van Oosten
In American Hustle heeft regisseur David O. Russell zo'n beetje alle usual suspects uit zijn vorige twee films bij elkaar gebracht voor een ware 'all star cast': Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence en 'nieuwkomer' Jeremy Renner werden allemaal gestyled naar de flamboyante jaren zeventig, voor het waargebeurde misdaadverhaal van twee kleine oplichters die door een overijverige FBI-agent worden ingehuurd om een aantal corrupte politici in de kraag te vatten.


Waarom wel?

Met de disclaimer "Some of this actually happened" zet American Hustle vanaf het startschot de boel op scherp. Wat is echt en wat is nep? Of beter gezegd, wie is echt en wie is nep? Want vrijwel alle personages proberen hun ware gedaantes te verhullen achter zorgvuldig bijgehouden kapsels. Dat geldt zowel voor de twee oplichters (Bale en Adams) als voor de FBI-agent (Cooper), die door niets anders dan grootheidswaanzin wordt gedreven. Uitgerekend de meest verknipte figuur is puur zichzelf: de briljante Jennifer Lawrence, als de labiele echtgenote van Bale, zorgt voor de nodige herrie in de tent. Een fantastische acteursfilm dus.

Waarom niet?

Het tweeėnhalf durende American Hustle mist grotendeels de vaart en de schwung die je wellicht van deze 70's misdaadkomedie zou verwachten. Het verschil in de thema's buiten beschouwing gelaten, heeft Hustle dan ook meer weg van Scorsese's Casino dan van P.T. Andersons Boogie Nights. Weinig actie, veel gepraat. Het gebruik van drie verschillende voice-overs maakt het er niet gemakkelijker op om lekker in het verhaal te raken, vooral omdat er in het eerste half uur ook nog onnodig gerommeld wordt met de tijdsstructuur.

Kortom...

Na The Fighter en Silver Linings Playbook zet David O. Russell de aanvoer van Oscarkanshebbers gestadig voort met opnieuw een echte acteursfilm. Laat je dan ook niet in de luren leggen door al te swingende trailers, want American Hustle is bovenal een talkie. Dit oplichtersverhaal bevat een barrage aan driehoeksverhoudingen tussen personages die zelf ook niet meer weten wat hun ware gedaantes zijn. Boven al het acteergeweld is het de prettig gestoorde Jennifer Lawrence die uitblinkt en American Hustle de pit geeft die het prima kan gebruiken