Percy Jackson: Sea of Monsters

“Percy slaat zich met gemak door alle monsters heen”

De boekverfilming Percy Jackson & The Lightning Thief werd gemaakt door Chris Columbus, die de eerste twee Harry Potter-boeken succesvol naar het witte doek bracht. Hij keerde helaas niet terug voor de tweede verfilming, maar liet deze taak over aan Thor Freudenthal (Hotel for Dogs). In het vorige avontuur werd Percy (Logan Lerman) vals beschuldigd van het stelen van Zeus' bliksemschicht, maar moest hij het wapen toch aan de rechtmatige eigenaar retourneren. Ook kwam de jongen erachter dat hij een halfgod was. In het vervolg moet hij zijn kamp voor halfbloedjes zien te redden van de ondergang. De barrière die om het fort ligt is namelijk doorbroken en om dit te repareren moet Percy het Gulden Vlies van Chrysomallos zien te vinden. Hiervoor moet hij over de gevaarlijke 'Sea of Monsters' varen.

Net als The Lightning Thief draait dit verhaal om Percy's vriendschap met Annabeth (Alexandra Daddario) en Grover (Brandon T. Jackson). De chemie tussen de acteurs is uitstekend. Hoogtepunt van deze matige film is het korte maar krachtige optreden van Nathan Fillion als Hermes, boodschapper van de goden. Hij geeft Percy een thermosfles uit een Hercules-serie die volgens hem heel goed was, maar toch werd gecanceld. Net zoals de populaire show 'Firefly' waarin Fillion speelde.

Sea of Monsters richt zich op de fans van de young adult-boeken over de jonge halfgod, maar zij worden meteen al teleurgesteld door de goedkope computeranimatie die is gebruikt om de zeemonsters tot leven te wekken. Het verhaal uit het boek wordt weliswaar nauwkeurig gevolgd, maar spannend wil het niet worden. De film begint goed als Percy het in een godenspel opneemt tegen de arrogante Clarisse, die steevast van hem wint. Waar de actie hier nog vergezeld gaat van droge grappen, moeten beide al snel plaatsmaken voor de simpele zoektocht naar het Gulden Vlies. Geheel toevallig ontmoet Percy zijn halfbroer Tyson, een cycloop over wiens uiterlijk continu grappen worden gemaakt. Helemaal vervelend zijn de racistische opmerkingen hierover van Percy's vriendin Annabeth: alle cyclopen zijn slecht omdat een van hen een halfbloed heeft vermoord. Dat er bovendien nauwelijks dingen zijn die Percy en z'n vrienden in de weg staan, maakt het geheel nog saaier.

Deze vervolgfilm is op vele vlakken minder geslaagd dan zijn voorganger. De bombastische actiescènes hebben plaatsgemaakt voor voorspelbare zoektochten en de humor is na het eerste kwartier ineens ver te zoeken. Daarnaast is de computeranimatie van een slechte kwaliteit en horen racistische opmerkingen niet in een familiefilm thuis.

Trailer van Percy Jackson: Sea of Monsters