X-Men: Days of Future Past

“Bryan Singer en zijn X-Men zijn klaar voor de toekomst”

Regisseur Bryan Singer was verantwoordelijk voor de eerste twee X-Men films en mocht, onder luid gejuich van de fans, terugkeren voor het tweede deel van de reboot-trilogie. Matthew Vaughn bedankte namelijk voor het vervolg op X-Men: First Class. Singer besefte hoe moeilijk het is om een geloofwaardige en niet te ingewikkelde tijdreisfilm te maken en schakelde de hulp in van meester James Cameron (The Terminator). De X-Men hebben het zwaar te verduren in de toekomst, wanneer wapenhandelaar Bolivar Trask (Peter Dinklage) moordmachines genaamd Sentinels inzet om alle mutanten uit te roeien. Om dit te kunnen voorkomen stuurt Professor X (Patrick Stewart) Wolverine terug naar 1973. In dat jaar werd Trask vermoord door Raven (later Mystique), waarop haar DNA gebruikt werd om de Sentinels nog krachtiger te maken. Aan Wolverine de zware taak om de Magneto en Charles Xavier van het verleden zover de krijgen om samen te werken en zo de toekomst van mutanten veilig te stellen.

Bryan Singer heeft het voor elkaar gekregen om een goede tijdreisfilm te maken. Hij neemt vooral in het begin de tijd om het ingewikkelde verhaal uit te leggen en komt hier aan het einde ook nog op terug. De keuze voor de verhaallijn van Days of Future Past heeft het bijkomende voordeel dat Singer alle X-Men films mooi met elkaar kon verbinden en ook enkele acteurs uit de eerste producties kon casten. Een feest der herkenning voor de fans dus en ook de kenners van de stripboeken zien veel verwijzingen voorbij komen. Na enige uitleg van het probleem met de Sentinels, komt de vaart in het verhaal en kunnen we genieten van zowel gelikte actiescènes als kleinere emotionele momenten tussen de verschillende personages. De X-Men kennen elkaar in 1973 nog niet zo lang en het is aan Wolverine om hen te verbinden. Days of Future Past is een mooie mengelmoes van actie, drama en humor geworden. Maar goed dat Singer ook verbonden is aan het volgende avontuur van de X-Men.

De uitleg van het tijdreisverhaal door Charles Xavier kan voor sommigen te lang duren en staat in de weg van de actie. Ook wordt voor de kenner net iets te veel uitgelegd. Voor de X-Men leek is het allemaal wat moeilijker te volgen. De vele cameo's en verwijzingen naar de vorige films gaan dan aan je neus voorbij. De oorsprong van de moeizame relatie tussen Professor X en Magneto gaat ook verloren. Wat wel overeind blijft is de explosieve strijd tussen de mutanten en de Sentinels.

De terugkeer van regisseur Bryan Singer naar de X-Men franchise is een zegen gebleken. Hij verweeft alle X-Men films moeiteloos aan elkaar en weet hiervan ook nog een plausibele tijdreisfilm te maken. Net als in de vorige films wordt de actie op tijd afgewisseld met kleinere emotionele momenten en droge humor. Alleen X-Men leken zullen hier geen boodschap aan hebben.

Trailer van X-Men: Days of Future Past