Interstellar

“Sensationele samensmelting van tijd en ruimte”

Jan-Peter Rook
Hoewel Christopher Nolan zijn carrière begon met kleinschalige films als Following, Insomnia en natuurlijk Memento, wordt een nieuw project van de regisseur vandaag de dag bijna gezien als een groots evenement. Z'n legendarische Batman-trilogie en piepjonge klassiekers als The Prestige en Inception hebben Nolan op de kaart gezet als één van de grootste regisseurs van dit moment. Voor zijn nieuwste film besloot hij zich niet te laten beperken tot onze planeet en de ruimte in te gaan, vergezeld door Matthew McConaughey en Anne Hathaway. Het resultaat is Interstellar, een visueel verpletterend scifi-spektakel dat onze ideeën over tijd en ruimte zo door de mangel haalt dat je enkel met je mond wagenwijd open naar het scherm kan staren.

Elke keer als je denkt dat het niet spectaculairder kan, gooit Interstellar er weer een schepje pracht, praal en sensatie bovenop. Vanaf het moment dat Matthew, Anne en de rest van de bemanning - waaronder twee verrassend menselijke robots - onze op sterven liggende planeet verlaten om op zoek te gaan naar een nieuwe woonplek, volgen de adembenemende scènes elkaar in hoog tempo op. Zo krijgen ze op een gegeven moment te maken met een torenhoge vloedgolf op een immense waterplaneet. Elke seconde telt, want elk uur op deze plek staat gelijk aan zeven jaar op Aarde. Je voelt de uitzichtloosheid van de missie en net als de ruimtereizigers verlies je het normale idee achter tijd en ruimte op den duur volledig uit het oog. Ook de hypnotiserende soundtrack van Hans Zimmer draagt hier volop aan bij. De combinatie van beeld en geluid - of juist het gebrek aan dat laatste - en het wegvallen van alles dat wij logisch vinden maakt Interstellar eigenlijk een hele heftige droom. Of juist een prachtige nachtmerrie.

Door de impact van de tijd die we doorbrengen in de ruimte is het af en toe lastig om te schakelen naar de gebeurtenissen op aarde. De connectie tussen de tijdlijnen is natuurlijk vitaal voor het verhaal, maar in vergelijking met het interstellaire gebeuren voelen de 'gewone' scènes met Jessica Chastain, Casey Affleck en Michael Caine soms een beetje aan als een intermezzo.

Wormgaten en tijdsprongen vormen het speelveld van dit hartverscheurende drama, besprenkeld met een grote bak liefde. Christopher Nolan heeft zichzelf met Interstellar opnieuw overtroffen en de lat voor het sciencefictiongenre nog een stukje hoger gelegd.

Trailer van Interstellar