Epic (NL)

“Prachtig geanimeerde epische strijd tussen goed en kwaad”

Wie de trailer van Epic ziet, kan niet anders dan denken aan titels als FernGully, Arrietty en Arthur and the Minimoys: animatiefilms over kleine wezentjes die de natuur proberen te beschermen tegen de mens. In Epic van Chris Wedge (Ice Age, Robots) draait het ook om beschermende bosbewoners, maar dit keer komt de dreiging van binnenuit. Mede dankzij de steeds beter wordende computeranimatie, levert Blue Sky Studios (Ice Age, Rio) een adembenemende animatiefilm af, met een uitstekende voicecast en een aardig tot de verbeelding sprekend verhaal.

Epic, naar een boek van William Joyce (Rise of the Guardians), draait om de aloude strijd tussen goed en kwaad, verpakt in een vader-dochterverhaal dat met een magisch sausje wordt overgoten. Het meisje MK (Amanda Seyfried) gaat bij haar excentrieke vader wonen, die gelooft dat er kleine wezentjes in zijn tuin leven. Ze komt erachter dat hij gelijk heeft: de tuin is namelijk het domein van de goedaardige Queen Tara (Beyoncé Knowles) en haar Leaf Men. De boosaardige Boggans proberen echter de macht over het bos te grijpen.

Ondanks de herkenbare verhouding tussen vader en dochter, is het moeilijk om een emotionele band met de personages te krijgen. Dit komt doordat Epic weliswaar begint met het verhaal van MK, maar steeds verder afdwaalt met plotlijnen over persoonlijke problemen van de verschillende Leaf Men. Tegelijkertijd worden die problemen ondergeschikt gemaakt aan de strijd om het bos.

De personages komen pas echt tot leven dankzij de adembenemende animatie. Wanneer de Leaf Men op hun kolibries door de bomen suizen, lijkt het alsof je in een droomvlucht bent beland. Daarnaast hebben de makers met het insecten-perspectief een bijzonder fenomeen in handen voor de animatie: omdat insecten zo snel bewegen dat ze mensen in slow motion ervaren, zien we een langzaam rennende man achter een sloom sprintende drie-potige, kwijlende hond aangaan. Dit werkt enorm goed op de lachspieren en omdat Epic voor de allerkleinsten al spannend genoeg is met alle epische gevechten, kan een beetje humor geen kwaad.