Monsieur Chocolat

“Sy schittert in bewezen formule”

Evelien van Baekel - Poodt
Aan het einde van de achttiende eeuw doodde je de tijd niet simpelweg met een filmpje of een marathon van je favo serie. Mensen toogden toen nog in groten getale naar het theater en het circus om vermaakt te worden. Maar ook anderhalve eeuw geleden bestond er al zoiets als vooruitgang. Acts waar het publiek een week geleden nog om dubbel lag, konden zomaar rekenen op krekels. Ervaren clown George Footit (James Thierrée) kampt met dit probleem. Zijn klassieke clownsact trekt geen volle zalen meer en als hij bij een concurrerend circus de zwarte artiest Kananga (Omar Sy) - echte naam Rafael - aantreft als theatrale kannibaal, besluit hij een duo met hem te vormen. Ongeacht de bekrompen tijdsgeest worden de twee een enorm succes. Footit en Rafael worden nog steeds gezien als pioniers in hun vakgebied.

De uitstraling van Sy tilt iedere film net een stukje hoger en ook als olijke clown die ondanks raciale stereotypen in zijn performance deze juist probeert te ontkrachten, is hij prima op zijn plaats. Regisseur Roschdy Zem schept met kostuums, decor en sfeer een prachtig stukje van de belle epoque waardoor de 'iedereen kan schilderen'-invulling hem enigszins wordt vergeven. Zem en zijn schrijvers hebben daarnaast ongetwijfeld de boel flink geromantiseerd om de heftige momenten op te leuken maar als dit zorgt voor meer aandacht voor de mannen die een revolutie in het theater teweegbrachten, dan zo zij het.

Monsieur Chocolat mist datgene waar Sy's doorbraak van overliep: hart. De vriendschap tussen de getroebleerde Chocolat en diens collega is niet te ontkennen, maar is nooit zo natuurlijk en tastbaar als die tussen Driss en Philippe. En daar kan zelfs het charisma van Sy niets aan veranderen.

Omar Sy is en blijft een brok charisma, zelfs als hij een hele film lang letterlijk voor zijn kont geschopt wordt. Monsieur Chocolat had zich iets meer aan het ware levensverhaal van Rafael kunnen houden en minder aan de bewezen biopic-formule maar speelt zo sfeervol dat je dat best door de vingers kunt zien.

Trailer van Monsieur Chocolat